Kysymys:

Omistamani Polo Variant 1,4 vm. 2000 kone leikkasi kiinni äskettäin öljypumpun jäätymisen takia.Yritin kysyä vastaavista tapauksista VW-huolloista.Tietoja ei oikein saanut.Onko hyväksyttävää jos 105 tkm ajetun, aina ajallaan huolletun auton kone hajoaa totaalisesti. Korjausarvio lähentelee 50% toimivan auton jälleenmyyntihinnasta.

Tapio Ketonen:

Volkswagenin 1,4-litraisissa alumiinilohkoisissa moottoreissa havaittiin muutamia vuosia sitten tyyppivika. Moottoreissa esiintyi Saksassakin vaurioita, jotka johtuivat siitä, että lohkon sisäseinissä vedeksi tiivistynyt kosteus oli valunut öljypohjaan. Pohjalle valunut vesi jäätyi ja tukki öljypumpun imusiivilän. Näitä tapauksia oli satoja.

Tapauksen johdosta Volkswagen myönsi näille moottoreille erityistakuun. Asiasta oli jopa tehtaan lehdistötiedote. Se kuitenkin katosi tehtaan tiedotearkistosta pikapikaa. Asiasta kirjoitettiin laajalti saksalaisissa autolehdissä. Suomen maahantuoja ei tiedottanut asiasta koskaan yhtään mitään, ja asia on yritetty vaieta.

En ottanut saksankielistä tiedotetta talteen, joten joudun vain muistelemaan sen sisältöä. Siinä kuitenkin luvattiin autojen moottoreille asian johdosta ylimääräinen lisätakuu, joka oli huomattavan pitkä.

Korjausta siis ei kannata vapaaehtoisesti ottaa omaan piikkiin, aivan taatusti maahantuojalta löytyy asiasta tarkkaakin tietoa, ja jos ei sieltä löydy, niin he saavat kyllä tiedon tehtaalta.

Jos olisit auton ensimmäinen omistaja, Suomen kuluttajansuojalain perustella voisit joka tapauksessa vaatia moottorin korjaamista, koska siinä on ollut lain tarkoittama piilevä vika. Mikäli olet ostanut auton käytettynä, tilanne on hieman hankalampi. Vastuussa näet olisi auton myynyt liike, mutta sitä tuskin voi saada maksamaan

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.