Kysymys:

Meillä on diesel mersu 250 vm-88 ja siinä pakki ei mene aina päälle jos auto käynnissä. Ilmattu on ja pääsylinteri vaihdettu.Työsylinteri ei vuoda ulospäin. Lattian rajassa vasta irrottaa. Kytkin myös "roklottaa"kun kun polkimen päästää ylös. Toinen vika on perästä kuuluva kolina. Ei kuulu vetopäällä eikä tasasella tiellä. Pienikin monttu niin johan kolisee. Vielä kierroslukumittari ei toimi aina.?

Tapio Ketonen:

Jos kytkinlevy on kovin kulunut, kytkimen irrotusliike saattaa olla tavallista pitempi. Kytkin on siis poljettava aivan pohjaan. Kytkin voi myös vetää, jos kytkinlevy syystä tai toisesta on juuttunut kytkinakselin uritukseen, eikä pääse vapaasti liikkumaan siinä.

"Roklottava" ääni kytkimen yläasennossa voisi myös johtua vaurioituneesta kytkinasetelmasta, ja se saattaa myös olla syynä kytkimen vetämiseen eli huonoon irrottamiseen. Suosittelisin ottamaan kytkimen auki, tuskin tuo muuten selviää.

Perän kolinaa ei kuulu tänne saakka, jotenn vaikea sanoa, mistä se johtuu. Kolahtelu kuopissa voisi johtua kallistuksenvakaimen nivelvarsien eli koiranluiden väljyydestä. Vedon vaikutus voisi viitata kumityynyjen löystymiseen tai rikkoutumiseen. Kannattaisi tutkia takapään nivelten ja kumityynyjen sekä myös vetoakselien kunto.

Kierroslukumittarin pätkiminen on merkki huonosta liitoksesta jossakin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.