Kysymys:

Katsastus hylkäsi laguna II 1,8:n liian korkean happiarvon (5%) takia. Merkkiliike löysi viallisen imusarjan alipaineanturin, joka vaihdettiin ja vika korjaantui. Kysymys kuuluu: miten tämä anturivika voi sekoittaa happiarvot näin perusteellisesti? Merkkiliikkeen sähkömies, joka oli kyllä pätevä kaveri, sanoi ettei hän sitä ymmärrä itsekään. Oli vain lopulta, kun ei muuta enää keksinyt, kokeillut tätä ja avot. Olin vieressä katsomassa, kun vanhaa ja uutta anturia vaihdeltiin ja arvot muuttuivat sitä mukaan.

Tapio Ketonen:

Joskus ihmeellisiä nuo viat. Mitään muuta selitystä tuolle ei voi olla, kuin että ilmeisesti seossäätö meni sen anturivian takia niin reilusti laihalle, että koneesta meni käyttämätöntä happea reilusti läpi. Olisi sen silti pitänyt viedä myös lambda-arvokin yli hylkäysrajan. Normaalisti happiarvo nousee lähinnä pakoputkessa olevan vuodon takia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.