Kysymys:

Ketosen vastaus Olli-Pekka Sormalle TL3/2007 lukijan palstalla jäi kaivelemaan. OPS tuskin tarkoitti tuulilasin sisäpuolisen kosteuden poistamista vaan ymmärtääkseni ulkopuolisen huurteen/kosteuden poistamista.

Oman kokemukseni mukaan harvemmin sisäpinnalle kosteutta kertyykään,jos hiukankin mattoja joskus putsaa. Ei sähkölämmittimen ilmavirran oikea (tuulilasille) suuntaus ole huono ajatus. Eri asia on miten helppoa se auton omia ilmastointikanavia pitkin on, tuskin kuitenkaan aivan mahdotontakaan.

Ainakin uusien pohjolan oloihin rakennettavien autojen,esim.Volvo suunnittelijat voisivat ideaa kehittää,vai mitä? Jälkiasennuskin voisi jonkun "insinöörin" suunnittelemana ainakin jossain tapauksessa onnistua?!

Tapio Ketonen:

Minun ymmärtääkseni kysymyksessä oli nimenomaan kosteuden tiivistyminen lasien sisäpintoihin. Näin käy, jos auto on sisältä kovin kostea, kuiva auto ei huurru sisältä.. Jos autossa on sisätilalämmitin, ulkopintojen huurre joko lähtee pois itsekseen, tai sitten se lähtee helposti raaputtamalla.

Sisätilalämmittimen virtauksen johtaminen lämmityskanaviin on käytännössä aika vaikeaa. Lämmittimen yhteyteen ei saa laittaa mitään torvia, niistä aiheutuu tulipalovaara. Jos ilman saisikin jotenkin menemään lämmityslaitteeseen, silloin läpät pitäisi saada sellaiseen asentoon, ettei ilma pääse kennon kautta vastavirtaan autosta ulos.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.