Kysymys:

Eräs autoliike on kaupitellut minulle Toyota corollaa vm.-02, 1.6 vvt-i koneella (uudempi korimalli). Huoltohistoriasta paljastui, että kyseiseen autoon on vaihdettu 93 tkm:n ajon jälkeen puolimoottori (koko alakerta) koneen "kiinnileikkaamisen" vuoksi; öljyn kulutusta ei oltu seurattu riittävän tiheästi ja se oli päässyt loppumaan kokonaan!

Kysyn, että voiko tällaisen remontoidun moottorin(merkkiliikkeessä tehty) toimintaan luottaa näin teknisessä mielessä, vaikka takuu onkin 2 vuotta.Eli vioittuvatko muutkin osat kuin lohko ja männät moottorissa kiinnileikkaamisen johdosta?

Tapio Ketonen:

Puolimoottorin uusimisen jälkeen moottori on käytännössä uuden veroinen. Vain kansi on vanha, ja nokka-akselien sekä venttiilinnostimien kunto on ollut helppo tutkia, kun kone on kuitenkin purettu. Näihinhän voi tulla vaurioita voitelun pettäessä.

Ainoa riski tuollaisessa remontissa on, että kasatessa jokin ruuvi olisi voinut jäädä löysälle. Koska autolla lienee ajettu remontin jälkeenkin jonkin verran, tuo olisi kyllä jo ennättänyt tulla ilmi. Mielestäni tuollainen moottori on kerrassaan mainiossa kunnossa, onhan sillä ajettu 93 000 km vähemmän kuin koko autolla.

Enemmän huomiota kannattaa kiinnittää korin ruostetilanteeseen. Toyotaa kun ei ole suojattu kunnolla ruostumiselta. Alustan ja kotelorakenteiden kunto siis kannattaa tutkia ennen kaupantekoa. Auto on sentään jo viisi vuotta vanha, ja siinä ajassa ruoste pääsee hyvään vauhtiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.