Kysymys:

Kerropa, kun testeissä on tapana kertoa, että ohjaustehostin joissain tilanteissa ei pysy ohjausliikeen mukana, niin kuinka nopea/voimakas liikkeen täytyy olla, että näin tapahtuu? Samalla olen ihmetellyt joidenkin autojen kohdalla mainitaa siitä, että ohjaus ei palauta eli keskitä itse, olen ajanut paljon erilaisilla autoilla, enkä koskaan ole törmännyt edellä oleviin ongelmiin.

Tapio Ketonen:

Pahimmillaan tilanne on sellainen, että kun käännytään kadunkulmasta, kuski joutuu kääntämään kaikin voimin tehostinta vastaan, että saa käännetyksi pyörät takaisin suoraan. Voimakashan silloin pitää olla sekä kuskin että ohjausliikkeen. Toinen tilanne, missä ohjaustehostimen hitaus tulee esiin on nopea väistöliike, esim. kuopan tai muun yllättäen eteen tulevan esteen, esineen, eläimen tai ihmisen väistäminen. Väistössä kun ei riitä se, että saadaan pyörät kääntymään väistämissuuntaan. Pitää saada myös käännetyksi ne takaisin, ettei suistuta tieltä.

Eipä tuo välttämättä pahasti kiusaa, mutta koska ohjauksesta pystytään tekemään sellainenkin, ettei tuota ilmiötä ole, niin kyllä sitä silloin pitää moittia.

Ohjauksen keskittämisessä puhutaan testeissä nimenomaan sen toiminnasta suorassa ajossa. Tässä suhteessa autoissa on suuria eroja. Jotkut seuraavat tietä miltei itsekseen, joitakin autoja saa koko ajan erikseen käännellä tien suuntaan. Näillä autoilla ajaessa toteaa usein, että aina kun vilkaisee sivulle, auto on heti karkaamassa suunnastaan.

Kysymys on yleensä tietenkin ajettavuuden pienistä vivahteista. Kaikki eivät osaa näitä ilmiöitä tunnistaa. Tilanne on aivan sama kuin hienojen viinien, juustojen tai muiden herkkujen maistelussa. Toiset tunnistavat makujen hienoimmatkin vivahteet, toisten makuaisti taas ei löydä mitään eroja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.