Kysymys:

Kävipä niin, että Immu lähti lomalle keski-Eurooppaan omalla lähes uuden karheella autolla. Ennenkin olitiin matkusteltu pitkin autobaanoja ja monet maat oli tulleet tutuiksi. Yhdeksänkymmentä luvun alussa Immu vetäisi Itävallassa kaarteen pitkäksi. Hiekka, joka oli tienreunassa, toimi kuin kuulalaakeripeti. No ei siinä mitään auton etukulma ja pelkääjänpuoleinen kylki olivat pienillä lommoilla mutta matka jatkui.

Sitten menikin hyvä tovi ennen kuin seuraava haaveri sattui. Se tuli tällä uuden karhealla autolla. Parkkipaikalla tuli ahdasta. Iso amerikan auto kolhaisi etukulmaan niin että tömähti. Siinä istuu Immu avovaimonsa kanssa autossa turvatyynyt sylissä. Auto olisi muuten ajokunnossa, mutta paikallinen poliisi ei anna lupaa kuin siirtää auto korjaamolle ja matka jatkuisi sen jälkeen kun tyynyt olisi korjattu. Pahan sillä olisi ollut ajaakin.

Meni kolme päivää hotellissa, kun odottelimme, että auto saataisiin jälleen kuntoon. Jos turvatyynäjä ei olisi ollut matka olisi jatkunut samana päivänä, ei se etukulma nyt niin pahan näkoinen ollut ja lamppukin jopa säilyi ehjänä. Joskus sitä ei tule aina aatteleeksi miten matkakin voi viivästyä mitä ihmeellisimmistä syistä.

Jälkeen päin Immu mietti, että mitä jos olisimme olleet paikka kunnalla, josta olisi merkkikorjaamolle ollut useampi sata kilometriä... ostaisko sittenkin seuraavaksi auton, jossa ei des olisi näitä turvatyynyjä ja mahtaako sellaista enää edes saada, nimittäin jos uuden auton haluaisi itselleen alle.

Tapio Ketonen:

Kyllä toki sellaisiakin autoja on, joissa noita tyynyjä ei ole. Esimerkiksi Lada 110 on sellainen. Vähissä ne tyynyttömät kyllä ovat.

Sinänsä harvinainen tapaus, että auto olisi ajokunnossa, jos tyynyt ovat paukahtaneet. Yleensä ne eivät aivan pikkukolhusta laukea.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.