Kysymys:

Kerropa, miksi testaatte vain ns. tusinarenkaita? Yleensä on niin, että sellaisilla ajavat eivät hyödy mitään tiedosta, onko jokin rengas toista kymmenyksen nopeampi ratakierroksella. Noin vähän kärjistäen. Henkilö, joka vaatii renkailta ajo-ominaisuuksia, ja erot jopa huomaa, ei todellakaan aja edes Suomessa korkeaprofiilisilla lyllyillä. Nämä henkilöt ovat ainoita, joita teidänkin harrastamat monipuoliset testit hyödyttävät. Kyllähän perusrenkaista on tietenkin hyvä tietää ehkä vesiliirto ja meluominaisuudet, mutta käytännössä niissäkin erot ovat kohderyhmälle olemattomia. Suurin hyöty lienee naapurille kehuskelu testivoittajilla. Mielenkiintoisia uutuuksia ZR-luokassa olisivat etenkin GoodYearin Eagle F1 ja Pirellin PZerot. Tiedän, että en todellakaan ole ainoa, joka näitä kaipaa. Jos jotain kokemuksia on näistä uutuuksista ja vähän vanhemmistakin Renkaista, tietoja otetaan ilolla vastaan.

Tapio Ketonen:

Ikävä kyllä, kuvaamasi henkilöt ovat aivan liian pieni kohderyhmä lehdelle, jonka lukijamärä on yli 500.000 eli yli kymmenes suomalaisista. Aika suuri osa lukijoistamme kokisi, ettei tuollainen testi kiinnosta heitä lainkaan.

Autoja, joissa mainitsemasi renkaat ovat tarpeen ja edukseen (nyt en tarkoita ulkonäköä), on meillä liikenteessä perin vähän. Näiden renkaiden ominaisuuksista pääsee Suomen teillä nauttimaan lähinnä kovuudesta, esim. kaarrepidosta ei voi laillisesti nauttia, nopeusrajoituksemme pitävät asiasta huolen. Renkaiden rata-ajoon soveltuvuuden testaaminen taas hyödyttäisi todella harvoja.

Suosittelenkin tutustumista ulkomaalaisten, lähinnä saksalaisten lehtien testeihin. Niissä on selvitetty, millaiset renkaat sopivat Porscheen tai Ferrariin parhaiten.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.