Kysymys:

Autollani (Nissan Primera -00) oli huolto 20.1-09, jossa mainittiin, että kannattaa seurata latausta. Elikkä näytti suht alhaisia arvoja; ilman lastia 14,2 volttia ja lastin kanssa 12,7 volttia. Olenko jo vaaravyöhykkeellä, kun liikun autollani? Valot eivät vielä vilku missään elikkä ei latausvaloa liian pitkään ja käynnistys onnistuu kerralla. Voiko matkanteko loppua yhtäkkiä kesken matkan? Mitä suosittelette tekemään? Tarkoitus on tehdä pitkä lomamatka kesällä.

Tuli mieleen muinaisen esimieheni aforismi mittaamisesta: Kyllä joka mies mittaa, mutta mies se, joka tietää, mitä mittaa. Tuossa taitaa olla juuri tästä asiasta kysymys. 

Jos mitataan vain akun napajännite moottorin ollessa tyhjäkäynnillä, ja vaikka mitataan jännite sekä kuormitettuna että ilman kuormaa, saadaan vain osittaisia mittaustuloksia, jotka eivät kerro riittävästi. Kun kaikki sähköinen kuorma (ajovalot, istuinlämmittimet, lämmitystuuletin, takalasinlämmitin) kytketään päälle, tarvittava teho on varsin suuri. Jos moottorin tyhjäkäyntikierrokset ovat matalalla, on oikeastaan luonnollista, että jännite ei jaksa nousta sinne 14 voltin pintaan. Latausjännite pitäisi juuri tästä syystä mitata myös korotetulla käyntinopeudella..

Mittausta pitää jatkaa sen verran pitkään, että jännite selvästi vakiintuu. Tähän riittää yleensä reilu minuutti. Jos jännite ei kierroksillakaan jaksa nousta korkeammalle, silloin latausjärjestelmä kaipaa korjausta. Jos jännite kuormitettuna nousee 13,5 voltin paremmalle puolelle, silloin tilanne on normaali. Autolla voi tällöin huoletta lähteä pitempäänkin reissuun.

Monissa autoissa latausjännite säätyy lämpötilan mukaan. Vaikka normaali latausjännite viileässä on vähän yli 14 volttia, esimerkiksi Autotohtoritarkastuksissa moottori käy sen verran pitkään thjäkäyntiä, että moottorityilan lämpötila nousee korkeaksi. Tällöin säädin katkaisee latauksen jo 13,5-13,8 voltin tienoilla. 

Tapio Ketonen:

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.