Kysymys:

Rengasmelusta puhutaan paljon, mutta harva on kertonut mitään siitä, mitä asialle voisi tehdä. Mm. nykyinen ajokki, uusi Superb, on mielestäni jopa 16-tuumaisilla kitkoilla harvinaisen kovilla rengasäänillä varustettu. Olisiko Suomen ainoalla ja suurimmalla autolehdellä mahdollisuutta testata, vaikkapa jollain kestotestiautolla, miten hommaa voisi parantaa. Tyyliin "paikkoja auki, fyllinkiä ja bitumia sun muuta massaa sopiviin paikkoihin", ja sitten testattaisiin tulokset. Turhempaakin on mielestäni vuosien varrella tutkittu.... Ainakin pari erikin käsittelyä on tarjolla noiden ruosteenestokäsittelyfirmojen kautta, muttei viitsisi rahoja tupeloida jos lopputuloksesta ei ole takuuta. Kuis on ?

-Jape

---------

Ei kuule riitä resurssit moiseen kehitystyöhön, kun ei riitä autotehtaillakaan!

Rengasmelu on erittän monimutkainen ilmiö. Se ei suinkaan taltu sillä, että liimaillaan umpimähkäisesti jonnekin joitakin bitumimattoja tai täytetään onkaloita vaahtokumilla.

Karkean tien ja renkaan kosketuksesta kulkeutuu renkaan ja pyöränripustuksen kautta koriin värähtelyä. Jossakin kohdassa koria tämä värähtely löytää sopivassa vireessä olevan peltirakenteen, joka  joutuu tämän värähtelyn kanssa sopivaan resonanssiin. Seurauksena on todella voimakas ääni. Tuo rakenne voi olla katto, ovikotelo tai jokin muu osa korissa. Ainoa keino vaimentaa tuo ääni olisi muuttaa tuon kohdan rakennetta ja tämän avulla ominaisvärähtelytaajuutta.

Olen muutamia vuosia sitten tutustunut eräällä autotehtaalla tällaisten äänien metsästämiseen. Koriin johdettiin värähtelyä, ja korin peltipintojen liikettä tarkkailtiin lasermittauksen avulla. Kun värähtelyn laajuus ylitti tietyn rajan, ko. kohdan rakennetta muutettiin joko tukikaarella tai peltipokkauksella. Sitten taas mitattiin. Ja niin edelleen.

Ongelma on, että karkeaa asfalttia on vain Suomen ja Ruotsin teillä. Muualla tuota ongelmaa ei ole. Niinpä valmistajat eivät tähän asiaan uhraa kovin paljon aikaa tai rahaa. Tulee halvemmaksi jättää ne muutamat autot kokonaan myymättä kuin haaskata rahaa asiaan, joka päämarkkinoiden kannalta on nollatutkimusta.

Tapio Ketonen:

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.