Kysymys:

Esim. Toyota ja Fiat ovat tuomassa markkinoille kaasuläpättömiä bensakoneita joissa ilman säätely tapahtuu muuttuvalla venttiiliajoituksella ja -nostolla. Tätä tekniikkaa perustellaan pumppaushäviöiden pienenemisen antamalla polttoaineen säästöllä. Mistä ko. etu tulee, kun moottorin imemää ilmamäärää kuitenkin rajoitetaan(kuristetaan)?

 

BMW:llä tämä on ollut käytössä jo vuodesta 2001. Ilmeisesti pumppaushäviöitä syntyy vähemmän, koska venttiilin sulkeutuessa alipainetta on ainoastaan sylintereissä. Se auttaa alkuvaiheessa mäntää nousemaan. Imukanavassa vallitseva alipaine menee tavallaan hukkaan, seuraavakin sylinteri saa imeä ilmaa kovaa alipainetta vastaan. On edullisempaa, jos ilma voidaan imeä liki normaalipaineisesta imusarjasta. 

Tapio Ketonen:

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.