Kysymys:

Juolahti tuossa mieleeni eräs "autoveronalennusajatus". Olenko ymmärtänyt oikein, että jos autossa teho/painosuhde menee jossain vaiheessa riittävän "hyväksi", niin silloin autoveroprosentti pompsahtaa sinne ylimpään mahdolliseen luokkaan, oliko se nyt 40%. Tämän takia mm. Ferrareiden hinnat hyppäsivät ylöspäin viimeisessä veromuutoksessa. No miten saataisiin teho/painosuhdetta huonommaksi. Lasketaan tehoja. Miten lasketaan tehoja? Elektroniikan avulla. Tämän avullahan esimerkiksi moottoripyöriä kuristetaan 25 Kw tehoisiksi. Eikö sama onnistuisi myös autoissa? Arkiajoon oma boksi ja radalle toinen boksi, jonka avulla irtoaisi kaikki tehot. Kun katukäytössä olisi tyyppihyväksyttynä tarpeeksi vähän tehoja, niin autoverokin saataisiin alemmaksi. Onnistuisiko? Kuka osaisi tehdä autoverolaskelmat ja siten vaikutuksen vähittäismyyntihintaan tällä systeemillä? Olli Salomäenpää

 

Autoverolain 6 § sanoo näin: Jos auton tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on 0,15 tai tätä suurempi, laskennallista hiilidioksidipäästöä korotetaan kertomalla se luvulla 1,5. Hiilidioksidipäästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin.

Auton virallisen tehon muuttaminen ei olekaan aivan läpihuutojuttu. Jos tehoa lasketaan jollakin tavalla, uusi teholukema pitää mitata. Samoin pitää mitata uuden tehon mukaiset päästöt. Nuo kaikki ovat aika hankalia toimenpiteitä, ja käytännössä ne onnistuvat vain, jos asialla on auton valmistaja. Taitaa siis tulla halvemmaksi maksaa se täysi eli 1,5-kertainen autovero. Ei kai ne rahat nyt enää tuossa vaiheessa lopu, jos on varaa se Ferrari ostaa?

Tapio Ketonen:

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.