Kysymys:

Kiinnostaisi tietää minkälaista autolehden toimittajan työ on käytännössä? Eli mitä esim. normaalityöviikkoon kuuluu, kuinka paljon keskimäärin on esim. autojen testaamista ja toisaalta kuinka paljon juttujen kirjoittamista? Alalla ei taida kovin paljoa olla työpaikkoja tarjolla ylipäänsäkään eli ei taida autotoimittajaksi pääsy aivan helppoa olla, vai olenko aivan väärässä?

 

Työ on erittäin kiinnostavaa, mikäli on kiinnostunut autoista ja tekniikasta. Parasta on, että pääsee ensimmäisenä tutustumaan uuteen tulevaan tekniikkaan ja automalleihin, joissa sitä käytetään. Sepä näissä hommissa se paras puoli onkin. Tavallaan hyvä asia on sekin, että oikeastaan normaalityöviikkoa ei oikeastaan ole, työ on erittäin vaihtelevaa.

Se autojen testaaminen olisi kiinnostavinta, mutta muuta hommaa - vaikkapa tämän riivatun netin kanssa räpeltämistä - riittää enemmän kuin ehtii tekemään. Käytännössä tuppaavat nämä nettihommat menemään iltahommiksi.

Avoimia työpaikkoja alalla ei juuri ole, varsinkin tällä hetkellä pyritään kaikkialla vähentämään vakituisia työntekijöitä. Vapaat toimittajat eli rumemmin sanottuna senttarit ovat työnantajalle halvempi ratkaisu, ja koska tarjontaa on, juttutaksatkin tahtovat olla alakantissa. Ylipäätänsä toimittajan hommat ovat tällä hetkellä vähän huonolta näyttävä uravalinta, lehdistö on kautta linjan vaikeuksissa, ja väkeä pyritään vähentämään. Samalla palkkatasoa pyritään laskemaan.   

Tapio Ketonen:

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.