Kysymys:

Joku kyseli 86-89 Escortien tyyppivioista, joten tässäpä näitä. Osasta on jopa omakohtaista kokemusta.

- Ruoste vaivaa erityisesti ovien reunoja ja lokasuojien kaaria.
- Öljyä vuotaa sekä koneesta, että laatikosta vähänkin vanhemmissa autoissa. Vanhemmiten kone huohottaa tosi raskaasti ja kun huohotinputkilla on taipumus jäätyä todella herkästi eivät öljyt viihdy koneessa.
- 5-vaihteisen laatikon poskilaakerit kuluvat vaihtokuntoon 250-300 tkm välillä. Remontti maksaa useamman tonnin ja jos sitä ei tee leviää laatikko käsiin. Lopun alun oireita on kuulemma nopeusmittarin neulan värinä.
- Ainakin 1.6 litraisen CVH koneen öljynkierrossa on paljon toivomista. Omassani on huoltokirjan mukaan menossa kolmas nokka-akseli ja mittarissa on 260 tkm.
- 1.6 litraisen jäähdytetyt etujarrulevyt ovat herkkiä vääntymään kieroksi.
- Jouset katkeilevat sekä edestä että takaa.
- Keskuslukituksen takakontin moottoriin pääsee kosteutta, joka ruostuttaa sen totaalisesti jumiin.

Siinähän noita. Jos siis löydät ruosteettoman yksilön, jonka alla ei ole mustaa läikkää eikä koeajolla nopeusmittarin neula vipata, kannattaa ostoa harkita. Kunnossa ollessaan on nimittäin mainio ajettava, suhteellisen taloudellinen ja mukavakin kärry.

Tapio Ketonen:

Kiitoksia, siinäpä todella kullan arvoista tietoa!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.