Kysymys:

Kerropa, Ketonen, mikä on totuus renkaiden ja pyöränkulmien takuusta. Autoni on Audi A4 1,8 rek. 10. 5. -01 (viimeinen edellisen korimallin A-nelonen, sanoi myyjä). Viikko sitten kesärenkaiden vaihdon yhteydessä huomasin, että oikean takarenkaan ulkoreuna oli viime kesänä kulunut lähes kulumarajaan noin 15 000 kilometrin matkalla. Ja ei kun takuuseen tarkistuttamaan kulmat, ajattelin. Ei mene enää läpi, sanottiin huollossa. Renkaiden ja kulmien takuu on 15 000 km, oli tyly vastaus. Olisi pitänyt viime syksynä tarkistaa kesärenkaiden kuluminen tarkemmin. Epäiltiin, että olin itse ajanut renkaan johonkin esteeseen, tai vahinko oli tullut lastatessa tai laivauksen yhteydessä. Itse en ole vahinkoa takuulla aiheuttanut, muut selitykset tuntuvat ontuvilta. Tämä ei mene meikäläisen oikeustajuun. Miten kovaa pitää esteeseen posauttaa, että kulmat muuttuvat? Takuuehdoissa todetaan vain, että mm. renkailla on omat takuuehdot, mutta muuta tarkennusta en asiaan löydä. Autojen takuut ovat kasvaneet kahteen vuoteen, mutta jos renkaiden ja kulmien tilanne on tämä, olkaa muut tämän asian kanssa tarkkana.! Terv, kuski Kainuusta.

Tapio Ketonen:

Yleensä takuuehdoissa sanotaan, että viasta on ilmoitettava heti kun se on havaittu. Kyllähän renkaiden poikkeava kuluminen näkyy selvästi kesärenkaita pois otettaessa.

Mutta ellei auton takuuehdoissa ole tuollaista kilometrirajausta, niin takuu on myös pyöräkulmien osalta yksiselitteisesti voimassa ilmoitetun ajan, eli tuossa tapauksessa vuoden käyttöönottopäivästä.

Renkaiden ja muiden kuluvien osien osalta on tietenkin selvää, ettei takuu koske normaalia kulumista. Käytännössä epänormaalin kulumisenkin osalta tilanne on hankala. Jos se johtuu renkaan viasta, rengasvalmistajan takuu korvaa. Mutta jos se johtuu autossa olevasta viasta, renkaan kuluminen on seuraamus auton viasta, joten auton takuun pitäisi korvata myös renkaan käyttöiän lyheneminen.

Käytännössä tilanne on se, että jos renkaalla on ajettu 15.000 km ja renkaan kestoksi arvioidaan esim. 25.000 km, autoon saattaa saada uuden renkaan sellaisella ehdolla, että asiakas maksaa 15/25 eli 60 % uuden hinnasta. Kun tällöin käytetään ohjehintaa, saattaa käydä niin, että rengasliikkeestä saa uuden renkaan jopa halvemmalla, vaikka maksaa kaiken itse.

Ongelmana on myös se, että kulmat todellakin ovat voineet mennä kuoppaan ajon takia, vaikkei asiaa olisi itse huomannutkaan. Tässä on aikamoinen vääntäminen.

Meille tulevan palautteen perusteella tuntuu siltä, että VW- ja Audi-organisaatio on takuuasioissa erittäin tiukkana. Autoissa vaikuttaisi olevan yllättävän paljon teknisiä ongelmia, ja takuuvaatimuksia torjutaan joskus hieman kyseenalaisiltakin tuntuvin perustein.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.