Kysymys:

Kerropa,miten käytännössä Webastolle kytketään toinen akku? Eikö olekin niin että diodi "pudottaa" yhden voltin toisen akun jännitettä.Releellähän se voisi toimia,mutta miten rele reakoi kun siihen syötetään esim.70A akusta tai laturista virtaa? Vai onko olemassa isoja (kalliita) releitä?

Tapio Ketonen:

Ei kai se diodi täyttä volttia pudota, mutta pudottaa kuitenkin niin paljon, että lataustila jää huonoksi. Sitäpaitsi kyllähän siinä tarvitaan aika vahva diodikin, jos akku on pumpattu tyhjäksi Webastolla ja sitten auton laturi alkaa pukata sähköä kunnolla.

Onhan niitä releitä olemasssa, mutta tosiaan lienevät kalliita. Aikanaan nuorena ajelin Magirus-Deutz kuorma-autolla, ja siinä oli sellainen sähkösysteemi, että kuskin penkin alla oli kaksi 12 V akkua, jotka yleensä olivat kytkettyinä rinnan, mutta käynnistettäessä tuolin alta kuului kova paukaus, kun neljän nyrkin kokoinen kontaktori kytki toisen akun pois rinnalta ja siirryttiin sarjakytkentään, startti sai 24 V jännitteen.

Tietenkin relettä halvempi ratkaisu on hakea päävirtakytkin tarvikeliikkeestä ja kytkeä Webaston akulle menevä virta sen kautta. Jos lämmitintä aiotaan käyttää pitkään, silloin vain käännetään kytkin auki, muulloin se saa olla kiinni. Muistin pitää pelata hyvin, muuten joko akku jää lataamatta tai molemmat akut pääsevät tyhjenemään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.