Kysymys:

Kerropa,MERSUSTA TEKNISIÄ TIETOJA. Kyseessä on MB 200TE vm.1993 (124.081). Eli M102.963 moottori joka on varustettu Bosch: KE3.5 suihkutus- ja EZ69 sytytysjärjestelmällä. Autossa on varusteena 5-vaihteinen mekaaninen vaihteisto. Kysymys kuuluu: Mikä on suurin vääntömomentti / pyörintänopeus, kulutusarvot ja CO2-päästöt(g/km) ? Miten arvot muuttuvat jos tekniikka muutetaan ns. RUF-versioksi (ilman katalysaattoria olevaksi) ?

Tapio Ketonen:

93-mallisessa Mersussa oli jo neliventtiilimoottori, jonka tyyppi oli M111. Tässä mallissa on jo myös sähköinen bensiininsuihkutus, jota yhdessä sytytyksen kanssa ohjailee Bosch Motronic -järjestelmä.

Vuosikymmen sitten valmistetussa 200 E:ssä oli 8-venttiilinen kaksilitrainen, jonka tyyppimerkintä oli M102, nuo pisteen jälkeiset numerot täsmentävät moottoriversiota tarkemmin. Siinä oli tuo mainitsemasi elektronisesti korjailtu mekaaninen KE-Jetronic syöttämässä bensaa.

Tuon vanhan mallin iskutilavuus oli 1996 3, teho 87 kw (eli 118 hv, tiedoksi niille, jotka ovat vielä 70-luvulla!) käyntinopeudella 5200 r/min, suurin vääntömomentti oli 172 NM (17,5 kpm)/3500 r/min.

Vuonna 1992 käytettiin vielä ECE-kulutuksia. Lukemat olivat 6,3/8,2/11,4 l/100 km järjestyksessä 90 km/h, 120 km/h ja kaupunkiajo.

Jos katalysaattori poistetaan, koneesta lienee mahdollista saada joku kilowatti enemmän tehoa, koska seoksen voi huoletta antaa mennä rikkaalle. Kattimallin tehoa rajoittaa aavistuksen se, että seossuhdetta yritetään pitää koko ajan ihannelukemissa. Tietoa ko. moottorin arvoista ilman kattia ei nyt tullut kohtuullisella kaivelulla eteen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.