Kysymys:

Luin aikoinaan, että SAAB tekee hirvikolarikokeita auton korin kehitystyössä.
Mikä on käytännön tulos ? Onko uusien SAABien koreissa hirviturvallisuutta lisätty ja miten ?
Entäs ovatko muut valmistajat tehneet vastaavaa kehitystyötä.
Itse arvostan enemmän "hirvenkestävyyttä" kuin viittä tähteä kolaritestissä, jos nyt hirviturvallista autoa onkaan.
Kiitos hyvästä palstasta

Tapio Ketonen:

Minulla ei ole asiasta lähempää tietoa, mutta ei kai Ruotsissakaan niin tyhmiä olla, että tehtäisiin turhaa tutkimustyötä. Kyllä Saabeissa nimenomaan tuulilasin yläreunaa on vahvistettu noiden tutkimusten perusteella.

Hirvet ja hirvikolarit ovat pohjoismainen ilmiö, joten Keski- ja Etelä-Euroopan autonvalmistajat eivät moiseen asiaan liiemmin tuotekehityspanoksiaan haaskaa. Tämä ei tarkoita sitä, etteivätkö muuallakin suunnitellut autot pärjäisi kohtuullisesti hirvikolarissa, mutta totuus on, että hirvikolari on henkilöautossa aina kuolemanvakava paikka, oli alla sitten mikä peli tahansa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.