Kysymys:

Kiitos Ketonen vinkistä kun tässä taannoin kysyin mistä vesi tulee auton lattialle niin iskarikoteloistapa se tulee!! On nimittäin molemmin puolin osittain ruosteessa sivuiltaan... Saako vielä korjautettua eli peltipaikat laittamalla ne kuntoon ja mitä tähän sanoo katsastaja??? Minusta päällipuolet koteloista eli ne joista iskarin yläpää on kiinni ovat ehjät.

Tapio Ketonen:

Kun pelti hitsataan kunnolla ehjään peltiin kiinni, niin korjaus on täysin asiallinen. Vanha mätä pelti pitää leikata alta pois ruostuttamasta. Jos pelti on niin lujaa, että hitsaaminen onnistuu ongelmitta, korjatulla autolla ajaa vielä pitkään. Tutki kunnolla eli reilusti vasaralla naputtelemalla, missä on mätää ja korjaa saman tien kaikki viat.

Hitsisauma ei välttämättä ole sellaisenaan vedenpitävä, mutta se pitää joka tapauksessa suojata ulkopuolelta paksullla alustasuoja-aineella, joten siinäpä tuo tiivistyy.

Paikka kannattaa hitsata kunnolla kiinni eikä heftaamalla sieltä täältä. Periaatteessa katsastuksessa hyväksytään, jos yli puolet sauman pituudesta on hitsattu, mutta samallahan tuon migillä vetää yhtenäiseksikin.

Suosittelen, että jos et ole tottunut ruostekorjaaja, teetä homma sellaisella, joka on tehnyt noita hommia ennenkin. Muista silti auton korihitsausten sääntö numero yksi: Hitsattavan kohdan vastakkaisella puolella pitää olla koko hitsauksen ajan palovahti, jolla on ämpärissä vettä ja riittävän iso märkä rätti. Vahti ei saa mennä hitsarin viereen auton alle. Hitsattavan kohdan vastapuolen pitää näkyä koko ajan, ja jos eli kun siellä alkaa jokin palaa, hitsaaminen pitää keskeyttää ja palo sammuttaa. Alkuvaiheessa se on helppoa, mutta tulipalo saavuttaa hyvin nopeasti mitan, jossa sammuttaminen ei enää onnistukaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.