Kysymys:

Kerropa, miksi diesel-moottorista ei saada ilman turboa yhtä paljon tehoa kuin vastaavan kokoisesta bensakoneesta? Ainoa poikkeus taitaa olla VGA-yhtymän Power Dieselit, vrt. 1,9TDI 150hv, 1,8T bensakone 150hv. Entä miksi vastaavasti dieseleissä on paljon enemmän vääntöä, ilman turboakin?

Tapio Ketonen:

Eivät Powerdieselitkään ole ilman turboa, se TDI-lyhenteen T tulee sanasta Turbo. Ilman turboa olevat VW-dieselit tunnistaa merkinnästä SDI, jossa S tulee sanasta Saug eli imu.

Tärkein syy pienempään tehoon on ero käyntinopeuksissa. Diesel kiertää noin 4000 r/min, bensakone 6000 r/min. Vääntöä ei sinänsä ole enempää, päinvastoin, mutta vääntökäyrän muoto on käytön kannalta miellyttävä. Voimaa tulee jo pienillä kierroksilla, mikä antaa käytännön voiman tuntua. Pienillä kierroksilla vapaasti imevä diesel saa hyvin ilmaa, kierrosten noustessa ilman saanti heikkenee, eikä polttonestettä voida savutuksen välttämiseksi ruiskuttaa yhtä paljon.

Autolla ei yleensä ajeta täysillä eli huipputehon kierroksilla, normaalissa ajotilanteessa tehoa on käytettävissä paljon vähemmän kuin huippulukemat. Pikkukierroksilla dieselissä saattaa olla tehoa käytettävissä enemmän kuin bensakoneessa huolimatta pienemmästä huipputehosta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.