Kysymys:

Moi, mistä kaikenkaikkiaan johtuu automaattivaihteisten autojen suurempi bensiinin kulutus erityisesti kaupunkiajossa? Ostin itselleni 97-mallisen 9000 CSE 2.3 turbo automaatti-Saabin ja olen tehnyt itsekseni päätelmän, että kun seisotaan jarrun avulla esim. liikennevaloissa ja veto on jatkuvasti päällä, niin kulutus on suurempaa, kuin jos auto seisoskelisi vapaalla. Onko tämä virheolettamus ja liittyykö asiaan jotain muuta? Olen vain ajatellut, että jos vaihdan vaihteen vapaalle liikennevaloissa, niin säästäisin sillä hiukan bensaa ja ehkä myös vaihteistoa.. Matka-ajossa tämä auto kuluttaa ainakin huomattavasti vähemmän kuin aiempi manuaalivaihteinen turboton 9000 CS 2.0-koneella varustettu Saabini.

Tapio Ketonen:

Ei liikennevaloissa seisomisella ole meillä mitään merkitystä kulutukseen, sen osuus on kuitenkin ajallisesti hyvin pieni. Toki vapaalla kone käy herkemmin, mutta vaihdekepin heilutuksella saatava säästö jää niin pieneksi, ettei sitä huomaa. Turha valitsimen siirtely paremminkin kuluttaa vaihteistoa enemmän, ei säästä.

Suurin syy suurempaan kulutukseen on momentinmuunnin eli nestevaihde. Pienemmillä vaihteilla ajettaessa voima siirretään muuntimessa öljyn välityksellä, ja etenkin pienillä kierroksilla muunnin antaa periksi eli luistaa aika paljon. Öljyn pumppaaminen kuluttaa energiaa, koska öljy lämpenee ja sitä pitää erikseen jäähdyttää.

Maantieajossa nykyisissä automaateissa momentinmuunnin kytkeytyy kiinteäksi, joten häviöitä ei synny. Koska suurimmalla vaihteella kokonaisvälitys on pitempi kuin käsivaihteisessa, moottori käy pienemmillä kierroksilla, ja tämä taas on taloudellisempaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.