Kysymys:

ajelen V70 Tdi-97 volvolla. kilometrejä on 230 tkm. Autoon tulee noin 110 kmh:n jälkeen jaloissa ja ratin keskiöstä tuntuva tärinä. Renkaat / vanteet on tarkastettu,painotettu ja vaihdettu moneen kertaan, laakerit vaihdettu molempiin etupyöriin, kaikki jarruosat vaihdettu eteen ja taakse, raidetankojen päät on vaihdettu...ei oo auttanut. Tärinä on varsin vaimea. eikä ratti vatkaa sivusuunnassa...homma kuitenkin ärsyttää kun ajat 260 km/päivä. Onko tietoa/kokemusta vai vaihdanko autoa?

Tapio Ketonen:

Jaa-a, eipä tuossa enää taida olla vaihtamatta kuin moottorin kiinnitystyynyt. Niin, ja mitenkäs vetoakselien nivelet? Meillä vanhassa Saabissa kiusasi outo tärinä. Se johtui vetoakselien sisänivelten kulumisesta. Me korjasimme taudin siten, että vaihdoimme vetonivelten kupit vasemmalta oikealle ja päinvastoin.

Kuopalle kuluneet nivelkupit aiheuttivat tärinää, koska nivelet eivät voimakkaan vedätyksen aikana päässeetkään liukumaan kuten pitäisi. Kun murrosnivel ei ole aivan suorassa, nivelkuulien pitää päästä rullaamaan edestakaisin. Jos jokin eli vaikkapa kulumakuoppa estää tämän, seurauksena on värinää.

Voisiko Volvossakin olla jonkin nivelen liukupinta kulunut kuopille? Voiko vetoakselit vaihtaa puolelta toiselle? Näitäkin mahdollisuuksia ehkä kannattaisi tutkia vikaa metsästettäessä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.