Kysymys:

Lueskelin ruostesuojausta käsitteleviä artikkeleita näiltä sivuiltanne. Niistä sai sellaisen käsityksen, että ruostesuojaus uuteenkin autoon on sangen viisasta, 5 siitä mitä autoliikkeet väittävät.

Pari kysymystä heräsi: Jutuissa viitattiin ruostesuojaustyössä mahdollisesti tehtäviin vakaviin työvirheisiin! Mitä nämä virheet ovat ja miten %&/#"@%# niitä voi työn tilaajana estää/todentaa?

Lisäksi - suojaustoimenpiteitä on kai monenlaisia, samoin aineita. Onko näissä joitain ehdottomasti suositeltavia/vältettäviä juttuja? "Hyviä" aineita vastaan "huonoja aineita"? Toimenpiteistä - "koteloiden ruiskutus" on kai yksi juttu, mutta miten on esim. pohjan ulkoinen suojaaminen (massalla vai millä?), onko hyvä vai huono ajatus?

Edelliset kysymykset siis upouuden auton kannalta. Onko jossain Tuulilasin numerossa tehty vertailuja eri ruostesuojausfirmojen tasosta?

Tapio Ketonen:

Onhan ruosteenestokäsittelyssä mahdollisuuksia vaikka mihin virheisiin. Esimerkiksi jos pitää tehdä uusia reikiä, ne ruhjotaan peltiin eikä sitten rikkoutunutta peltipintaa maalatakaan. Toinen yleinen virhe on ruiskuttaa ainetta liikaa ja tukkia valumareiät. Ja väärään paikkaan ruiskutettu aine voi aiheuttaa todella paljon harmia, ajatellaapa vain lukkoja, kaiuttimia, istuinverhoilua...

Koteloiden ruiskutus on ruosteenestokäsittelyn tärkein työ, mutta jos se tehdään väärän tyyppisillä suuttimilla tai jos suuttimet ovat tukossa, koteloon jää käsittelemättömiä alueita, ja tulos on kelvoton. Pohjan näkyvän osan suojaaminen on sinänsä hyvä asia, ja suoja-ainekerroksen kuntoakin on helppo tarkkailla. Kunnolliseen käsittelyyn kuuluu sekä koteloiden että näkyvien alustapintojen suojaaminen.

Käsittelyliikkeiden työn tasoa mittaavaa testiä emme ole tehneet.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.