Kysymys:

Kerropa,mulle Ketonen miten kierrosten rajoittimet toimivat vanhemmissa moottorityypeissä,ja miten rajoittimet toimivat nykymoottoreissa??
Kerro vielä miten moottoreiden sammutus tapahtuu bensa ja diesel moottoreissa??
Kiitti jo etukäteen!!

Tapio Ketonen:

Vanhoissa bensamoottoreissa rajoitin oli virranjakajan pyörijän yhteydessä. Kun virranjakajan akseli pyöri riittävän kovaa, keskipakovoima veti jousikuormitteisen maadotuskappaleen kiinni akseliin johtavaan maadotusnastaan. Kipinä meni sieltä maihin, joten kone ei enää saanut kipinää. Bensaa kylläkin meni sisään aivan normaaliin tapaan, joten joskus tällä saatiin vähän pauketta pakoputkistoon.

Nykyisin moottorin toimintoja ohjataan elektronisesti. Rajoitin katkaisee ensisijaisesti polttonesteen syötön, koska katalysaattori ei tykkää hyvää palamattomasta bensaseoksesta.

Dieselien kierrosrajoitus on yhdistetty ruiskutuspumpun säätimeen. Kun kierrokset nousevat riittävän korkeiksi, polttonesteen syöttö katkeaa. Vanhoissa dieseleissä tämä toiminto oli äkkinäinen kuin seinään törmäys, uusissa se tapahtuu lähes huomaamatta.

Vanhat bensakoneet sammutetaan katkaisemalla sytytysvirta, kun kipinät loppuvat, loppuu yleensä myös käynti. Jos kone siitä huolimatta jatkaa käyntiä, tätä ilmiötä sanotaan jälkikäynniksi. Se loppuu laittamalla jarru pohjaan, vaihde päälle ja kytkin ylös.

Uusissa bensakoneissa lakkaa virta-avaimen käännöllä kipinöinnin lisäksi myös polttonesteen syöttö.

Dieselit sammutetaan katkasiemalla polttonesteen ruiskuttaminen moottoriin. Vanhoissa moottoreissa tämä toimi mekaanisesti, vaijerita vetämällä. Uudemmissa rusikutuspumpuissa on magneettiventtiili, joka virran ollessa kytkettynä päästää polttonesteen virtaamaan pumpulle. Kun virta katkaistaan, magneettiventtiili sulkeutuu. Uusissa elektroniikan ohjaamissa dieseleissä tapahtuu sama mutta fiksummin, yhteispaineruiskutuksessa vain jätetään suuttimet kiinni.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.