Kysymys:

appiukko väitti että dieselautoa pitää ajon jälkeen käyttää tyhjäkäynnillä vähän aikaa ennen sammuttamista.onko näin?

Tapio Ketonen:

Ei tuo tee pahaa millekään autolle, jos moottoria on juuri ennen rasitettu kovasti. Lämmöt tasaantuvat paremmin, kun jäähdytysneste saa rauhassa kiertää hetken aikaa. Jos käyttö on ollut kevyttä, jäähdytyskäyttö ei ole tarpeen, mutta se on kyllä hyvä tapa. Etenkin suurissa moottoreissa tuo jäähdytyskäyttö on oleellinen asia. Esimerkiksi jos rekka pysähtyy ison mäen päällä olevaan kuppilaan kahville, koneen pitää antaa hetken verran käydä.

Myös jos autossa on pakokaasu- eli turboahdin kuten jokseenkin kaikissa dieseleissä nykyisin on, jäähdytyskäyttöä tarvitaan. Ahdin on kuormitettuna erittäin kuuma, se usein hehkuu punaisena. Jos kuuma ahdin pysäytetään, jäähdytys ja öljynkierto lakkaavat toimimasta. Kuorma-autossa jatkuvasti pyörivä jäähdytystuuletin viilentää ahdinta päältäpäin, ja pakokaasujen lämpötilan lasku auttaa sisältä. Henkilöautossa jäähdytystuuletin ei välttämättä autoa, mutta sielläkin pakokaasut ovat tyhjäkäynnillä viileitä.

Jos ahdin pysäytetään liian kuumana, sen laakerointi voi vaurioitua. Voiteluöljy palaa, kun ahtimen runko-osa pääsee kuumenemaan liikaa. Tällöin aiheutuu voiteluhäiriöitä, jotka lyhentävät ahtimen laakeroinnin käyttöikää.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.