Kysymys:

Voitteko julkaista luettelon kustakin EU-maasta niistä paikoista, joista käytetyn auton voi vientirekisteröidä samoin kuin paikat, joista saa Certificate of Conformityn. Kuinka paljon ko. paperit maksavat maittain ja kauanko byrokratia kestää? Kuinka menetellään, ku ostan auton yksityishenkilöltä esim.Luxemburgista?

Tapio Ketonen:

Emme voi. Tuon tiedon kerääminen olisi aivan tolkuton homma. Paikalliset rekisterivirastot antanevat asiasta ohjeita, myös autokauppiaat osaavat auttaa asiassa.

Ainakin Saksassa homma hoituu ilmeisesti kaikissa rekisteröintitoimistoissa. Lisätietoa siitä, miten homma sujuu, voit lukea 17.10. ilmestyvästä Tuulilasin Tuontiextrasta, Tuulilasi 10+/2002.

Certificate of Conformity (CoC) on paperi, jonka pystyy toimittamaan vain auton valmistaja tai sen edustaja, esimerkiksi maahantuoja. EU-komission mukaan se saa maksaa enintään sata euroa. Hintaan tietenkin lisätään kullekin maalle ominainen arvonlisävero, Suomessa se on 22 %. Useimmilla maahantuojilla Suomessa paperi maksaa 120 euroa. Riippuu maahantuojasta, miten nopeasti todistus saadaan. Aika monella se tulostuu tietokoneelta siinä samassa, kun valmistenumero on syötetty. Syöttämiseen ja paperin postittamiseen voi huveta aikaa helposti kolme viikkoa. Maahantuojaa kun ei aia oikein suuresti kiinnosta...

Menettely on maakohtainen, mutta suurin piitein samanlainen kaikkialla, oli myyjänä sitten firma tai yksityinen. Auto pitää poistaa lopullisesti ko. maan ajoneuvorekisteristä. Sitten sille pitää ottaa vientirekisteröintiin liittyvä liikennevakuutus ja lopuksi auto pitää ilmoittaa ko. maan vientirekisteriin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.