Kysymys:

Äitini (joka sinänsä ei autoista tiedä sitäkään vähää mitä minä) meni hankkimaan muutama päivä sitten vuoden -89 Mitsubishi Coltin. Puhelimessa keskusteltuani ajattelin hänen tehneen järkevät kaupat vain 135tkm ajetusta mallista. Kuitenkin ajeltuani autoa tarkemmin katsomaan, kävi ilmi että ko. Colt olikin vanhempi korimallinen (eli samannäköinen kuin esimerkiksi vm 86).

Missähän vaiheessa vuosimalli tuossa vaihtuu, olen nähnyt uudemmankorisia Colteja vm 88, tämän rekisteriotteessa oli kuitenkin rekisteröintipäivänmäärä loppuvuodesta -89?
Auton hankinta tapahtui maineikkaasta autoliikkeestä ja pyyntihinta oli vanhassa valuutassa noin 15.000 mk..

Tarkempi tutkiskelu aiheutti vielä enemmän närää, kone oli 1.2-litrainen nuhapumppu ja auton pintaruosteet oli ilmeisesti aikaisemmin peitetty maalaamalla hieman huolimattomasti (maalia roiskunut hieman yms). Huoltokirjassa oli kyllä täsmällisesti merkintä jokaisessa huoltokohdassa, sinne oli kirjoitettu kuulakärkikynällä jokaiseen kohtaan "Suoratin vaihrettu". Sisältä auto oli kuin uusi. Varsinaista ajokilometrimäärätakuuta ei kuitenkaan ole kirjallisena.

Onko äitini tehnyt typerät kaupat? Millaisia tyyppivikoja tämän korimallin Coltissa on ilmennyt ja mitä pitää tarkastaa erityisen huolella jos autoa käy tarkemmin läpi? Kiitos jo etukäteen.

Tapio Ketonen:

Mitsubishi Coltin uudempi malli esiteltiin Japanissa syksyllä 1987, siitä oli juttu Tuulilasin numerossa 11/87. Suomeen auto tuli vuotta myöhemmin, auto esiteltiin numerossa 11/88. Makuasia, mutta minusta se edellinen malli oli paremman näköinen kuin töpöperäinen uudempi malli.

Mitä ilmeisimmin tuo äitisi auto on jäänyt maahantuojan varastoon seisomaan, ja se on viime hädässä eli vuoden päästä laitettu kilpiin ja myyty mihin hintaan hyvänsä. Auton valmistusajankohdan tietenkin voisi saada selville maahantuojalta, mutta sillä tuskin on enää merkitystä.

1,2-litrainen Colt ei ole raketti, mutta kyllä sillä ajelee ja saa jopa nopeussakkoja jos haluaa. Auton hinnasta on paha mennä sanomaan mitään, tuon ikäisellä se vaihtelee paljon ja riippuu tietenkin kunnosta. Jos auto on kohtuukuntoinen ja sitä hoitelee, sillä ajaa vielä monta vuotta. Uuden auton hinta laskee ketterästi tuon 2500 euroa eli 15000 mk vuodessa, joten ei kauppa välttämättä kovin tyhmä ollut.

Tuon ikäisessä autossa ei enää ole tärkeätä, onko huollot tehty merkkiliikkeesä vai itse. Se "suoratin vaihrettu" viittaisi vahvasti jälkimmäiseen.

Mitsun tyyppivika numero yksi, kaksi ja kolme on ruostuminen. Jos kori on kunnossa, muiden mahdollisten vaivojen kanssa tulee kyllä toimeen. Kannattaa tutkia kori kunnolla, ja jos se on vielä jonkinlaisessa kunnossa, kannattaa vakavasti harkita ruosteenestokäsittelyä.

Joka tapauksessa auto kannattaa heti kevään tullen pestä huolellisesti ja vahata oikein kunnolla hyvällä vahalla. Jos maalipinta on himmeä, kiillotuskaan ei tekisi pahaa ennen vahausta. Tämän jälkeen äitisi ajelee Mitsulla tyytyväisenä vielä vuosia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.