Kysymys:

Kerropa, eikö katalysaattoria ole sellaisissa bensakoneissa, joissa on ns. normaali kaasari. Esko Riihelä väitti näin muutama vikko sitten Liikenne Ilta ohjelmassa.

Tapio Ketonen:

Ei ole. Katalysaattori vaatii toimiakseen oikein tarkan seossäädön. Minimivaatimus on sähköisesti ohjattu kaasutin, jota säädetään pakokaasuja analysoivan jäännöshappitunnistimen eli ns. lambda-anturin signaalien avulla.

Jäännöshappitunnistin mittaa, miten paljon pakokaasuissa on vapaata happea. Jos sitä on liikaa, seos on liian laiha. Jos sitä taas ei ole lainkaan, seos on liian rikas. Jotta katalysaattori toimisi oikein, hapen ja polttonesteen määrän pitää olla täsmälleen oikea eli lambda-arvon (ilman ja polttonesteen teoreettinen suhde) pitää olla mahdollisimman tasan 1,000.

Tavallinen kaasutin syöttää moottoriin menevään ilmaan bensaa suunnilleen oikean määrän. Yleensä niissä pyrittiin hieman laihaan seokseen, lambda-arvo noin 1,1. Tällöin moottori toimii taloudellisimmin, mutta valitettavasti samalla syntyy runsaasti typen oksideja. Parhaan tehon taas moottori tuottaa lambda-arvolla, joka on noin 0,9 eli siis rikkaalla seoksella. Tällöin taas syntyy enemmän palamattomia hiilivetyjä sekä hiilimonoksidia eli häkää.

Katalysaattori muuntaa nämä haitalliset yhdisteet vähemmän haitallisiksi eli ensiksi pelkistää typen oksidit vapaaksi typeksi. Tästä vapautuvan hapen avulla hapetetaan eli poltetaan palamattomat hiilivedyt hiilidioksidiksi, joksi myös muunnetaan hiilimonoksidi eli häkä. Jos happea ei ole käytettävissä juuri oikeaa määrää, prosessi ei toimi kunnolla.

Kiristyneet päästövaatimukset ovat tehneet sähköisen kaasuttimen vanhanaikaiseksi, se ei pysty säätämään seosta riittävän tarkasti. Niinpä kaikissa uusissa autoissa käytetään elektronisesti ohjattua monipistesuihkutusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.