Kysymys:

Perheellämme on noin 20-vuotias Nissan Sunny, jonka tilalle olemme nyt hankkimassa uudempaa autoa. Sunny on peritty edelliseltä sukupolvelta ja on oikein hyvässä kunnossa. Koska sillä ei kuitenkaan ole rahallista arvoa, ajettelimme säästää sen vielä seuraavallekin polvelle, kun sopiva tallipaikkakin (kylmä) on tiedossa. Kysymys kuuluu: mitä toimia olisi syytä tehdä ennen varastointia ja mitä sen aikana. Auton olisi tarkoitus odotella seuraavaa käyttäjäänsä noin 10 vuotta.

Tapio Ketonen:

Jaa-a, tuossapa hyvä kysymys. Ongelmaksi muodostunee ennen kaikkea ruoste. Suunnilleen kaikissa peltisaumoissa on varmasti ruosteen alkua, ja se tulee paisuttamaan peltisaumat rumiksi. Tätä on peräti vaikea estää, mutta puhtaus ja kunnollinen kuivatus ennen varastointia varmaan auttaisivat.

Mielestäni "säilöminen" pitäisi tehdä kesällä, jolloin on helpointa saada auto puhtaaksi ja varmasti kuivaksi. Itse tekisin seuraavasti:
-Auto todella huolelliseen pesuun alta ja päältä, ei kuitenkaan painepesua. Puhdistus myös sisältä, mattojen alustat kuiviksi ja mahdolliset ruostekohdat kuntoon hiomalla ja maalaamalla.
-Kotelorakenteet ensiksi puhtaiksi ja kuiviksi, sitten sumutetaan ohutta suoja-ainetta sisään.
-Irronnut tai muuten huonokuntoinen alustamassaus pois ja uusi suoja-aine tilalle. Koko alustaan ohut suoja-ainekerros.
-Kumiosiin (renkaat, tiivisteet, suojukset) hierotaan talkkia.
-Auton pintaan todella hyvä vahakerros puolikiinteällä vahalla.
-Jarrut auki, sylinterit puhtaiksi, kuparitahnaa ruostumiselle alttiisiin paikkoihin ja vivustoihin, nesteet uusiksi. Harkitsisin myös jarrulevyjen suojaamista suihkuttamalla kevyesti ohuella ruosteenestoaineella.
-Uudet öljyt voimansiirtoon ja moottoriin. Moottoriin tulpanrei'istä ohutta öljyä, tämän jälkeen pyöritystä muutama kierros. Myös kaasuttimen läpi voisi imettää moottoriin hieman öljysumua. Jäähdytysnesteet uusiksi ja moottorin päälle ohut ruosteenestoainesuihkutus.
-Akku pois, akkuteline ja -kaapelit puhtaaksi emäksisellä pesuaineella ja sitten vankka suoja-ainekerros päälle.
-Jousten kuormitusta voisi keventää hieman asettamalla korin alle pukit. Kokonaan pukeille autoa ei mielestäni kannata nostaa, silloin tukivarsien nivelet joutuvat suojuksiensa kannalta hankalaan asentoon.
-Renkaiden painetilannetta kannattaa seurata säännöllisesti. Kasaan painunut rengas murtuu nopeasti ja menee täysin pilalle.

Moottoria kannattaa pyöritellä vähintään kerran vuodessa ja laittaa ohutta öljyä tulpanrei'istä sylintereihin. Hyvää tekisi myös pyöritellä voimansiirtoasilloin tällöin.

Säilytyksen ajaksi auton päälle olisi hyvä tehdä pehmeästä hengittävästä kankaasta tehty kokopeite. Se estää pölyä kerääntymästä auton pintaan ja muodostamasta hyvää kasvualustaa sienikasvustoille, joita kosteuden vaihtelu saa kylmässä tilassa syntymään.

Varmasti tuossa luettelossa on aika lailla puutteita, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Laittakaapa täydentäviä tai parempia ohjeita tulemaan, jotka asioita paremmin tunnette!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.