Kysymys:

Kerropa,minulla on Peogeot 309 1.4i -91 jossa etu jarrut laahaavat(girling). Olen korjannut autoa huonolla menestyksellä vika vain ei ota häipyäkseen: satulankumit vaihdettu (sylinterien kunto: kuin uudet), letkut vaihdettu, pääjarru sylinteri vaihdettu ja nesteet useampaan kertaan. Teese itse miehen mielikuvitus rupeaa loppumaan! Olen kuullut että jarrusatulan sylinterit voisivat turvota (hapettua)ja ne pitäisi hoonata hiekkapaperilla(vaikka niissä ei näyttänyt olevan hapettumia/pykimiä)? Entä voiko jarru tehostin "hirttää" päälle (esim.2-5mm)niin että jarrut kuumenevat kuin wrc autossa.

Tapio Ketonen:

Voihan vika todellakin olla tehostimen ja pääsylinterin keskinäisessä säädössä, mutta jos jarrumännän pystyy painmaan sisään tavallisin sormivoimin, silloin tuskin vika on siellä. Jos tarvitaan ns. sepän sormivoimat tai pihdit, silloin systeemissä on vikaa.

Jos sylinterien ja mäntien pinnat ovat virheettömät, silloin niitä ei kannata mennä pilaamaan hiekkapaperilla. Männän pitää kuitenkin liikkua siten, että kun sylinterin seinämissä on jarrunestettä, mäntä painuu helposti sisään. Jos mäntä panee kovasti vastaan, silloin pitää ryhtyä etsimään syytä moiseen.

Jarrujen puolella voisi vielä olla aiheellista tutkia, että jarrupalat liikkuvat kohtuullisen herkästi jarrusatulaan nähden. En muista, millainen Peugeotin jarrujen rakenne on, onko edessä yksi vai kaksi mäntää. Jos mäntiä on vain yksi, jarrusatulan pitää päästä liukumaan kiinnikkeissään eli liukukiskoissaan. Jos liikkuminen on kankeaa, ei muuta kuin putsaamaan liukupintoja. Mikäli palat ahdistavat, viila käteen ja reunoista hieman pois. Liukupinnat kja palojen metallireunat pitää voidella kuparitahnalla, jotteivät ne ruostu. Tavallinen vaseliini ei pysy eikä kestä kuumuutta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.