Kysymys:

Hei!Kysymykseni koskee Peugeotin imagoa Suomessa. Olen kauppatieteenopiskelija ja olemme tekemassa esitelmaa Peugeotin kansainvalisesta hintapolitiikasta, oma osa-alueeni ryhmassamme on Peugeotin hintapolitiikka Suomessa. Asiasta tuntuu olevan hyvin vaikeaa loytaa konkreettista tietoa, joten lahestyn nyt teita ikaankuin viimeisena oljenkortena :-) Miksi Peugeot ei ole myydyimpien autojen listalla Suomessa, vaikka se on useaan otteeseen viime vuosikymmenella valittu Vuoden Autoksi? Onko Peugeotin imagolla jotain tekemista taman kanssa (ranskalaisuus, etc.)? Vai olenko tassa nyt taysin hakoteilla?
Suuret kiitokset jo etukateen!

Tapio Ketonen:

Kiitos kysymyksestäsi! Jos voisin oitis antaa vastauksen kysymyukseesi, luulenpa, että Peugeotin maahantuojayrityksen toimitusjohtaja Jorma Lehmuskallio mieluusti ottaisi vastauksen käyttöön. Hän on usein pohtinut samaa kysymystä - ja esittänyt sen minullekin.

Tämä palsta ei ole otollisin paikka antaa perusteellista vastausta - varsinkaan opinnäytteen edellyttämällä tavalla. Kehotan Sinua siksi ottamaan minuun hen.koht. yhteyttä, sitten voimme tarkastella asiaa hieman paremmin. Muutaman näkökulman asiaan voin kuitenkin oitis esittää. Ehkäpä jotakuta muutakin sama kysymys askarruttaa.

Imagovaikutus on kieltämättä varsin keskeinen UUSIEN autojen ostamiseen vaikuttava seikka. Jos kaksi autoa on identtisiä, eli aivan samaa autoa valmistetaan kahden eri merkin alla, enemmän myydään niitä, jonka imagoarvo suhteessa auton hintaan on parempi - edellyttäen että autoon liittyvät palvelut (kuten myyntiverkon kattavuus, myyjien palvelutaso, huollon toimivuus jne) ovat jokseenkin yhtäläiset. Jos Skoda olisi sama auto kuin Volkswagen (mutta myytäisiin oman merkkinsä alla), Volkkareita myytäisiin hieman kalliimpanakin enemmän kuin Skodia (esim. Fabia versus Polo), koska VW:n imagoarvo on markkinoilla suurempi. Hieman tämänkaltainen tilanne on automalleilla Opel Agila ja Suzuki Wagon R. Autoissa on eroa moottorikoossa, mutta vahvasti näyttää siltä, että Opelin imago pesee Suzukin. Vähän samanlainen tilanne on PSA-yhtymän kahdella merkillä Peugeotilla ja Citroënilla. -Voisit siis pohtia, miksi SUomessa Peuget on enemmän myyty kuin Sitikka.

Uskomukset KÄYTETTYJEN autojen arvon alenemisesta on toinen asiaan vaikuttava seikka. Jos markkinoilla kaikki uskovat, että joku automerkki menettää nopeammin arvonsa käytettynä kuin toinen, se johtaa tällaisen automerkin arvon nopeampaan alenemiseen. Näin tapahtuu, vaikka auto ei olisi lainkaan vika-alttiimpi, nopeammin ruostuva tai huoltohinnoiltaan kalliimpi kuin saman kokoluokan autot keskimäärin. Ilmiö on aivan sama kuin pörssikurssien määräytymisessä. Kun uskotaan, että hinnat laskevat, ne laskevat, vaikka ulkoisia syitä ei olisi olemassa.

Tosiasia on, että Peugeotit eivät ruostu toisin kuin 60- ja 70-luvuilla. Silti tutkimustulokset Tuulilasi-lehden suuresta Merkkien Merkki-tutkimuksesta osoittavat, että varsinkin käytettynä kaikki ranskalaismerkit menettävät haluttavuuttaan siitä, mikä tilanne on uuden auton kohdalla. Ei siis ihme, että Peugeotille on rakennettu erilaisia käytettyjen autojen takuupalveluita, joiden ansiosta osa Peugeot-liikkeistä myy käytettyjä Peugeot-autoja Leijona-vaihdokkina. Ostaja saa erittäin hyvän turvan.

Hinta on kolmas seikka, jonka sinä kauppatieteiden opiskelijana tiedät vaikuttavan miltei aina kysyntään (eli myyntiin). Mikä mahtaa olla hinnan osuus siinä, että esimerkiksi Virossa Peugeot on markkinajohtaja, ja Tanskassakin merkillä on huikean suuri markkinaosuus? Toivoisin, että itse ottaisitte selville, mitä esimerkiksi 406 maksaa suhteessa Lagunaan, Mondeoon, Avensikseen, Primeraan jne. eri markkina-alueilla. Luulenpa, että Tanskassa Peugeot on aivan erityisen hintakilpailukykyinen auto.

Edessänne on siis hommia, sitähän se opiskelu tarkoittaa. Olisi tietysti perin nokkelaa, jos eri oppilaitoksissa vaadittavat opinnäytetyöt voisi selvittää "Kysy Ketoselta"- palstan vastauksilla. Mutta sellaiseen palveluun me emme aio ryhtyä, sen verran olemme samoilla linjoilla oppilaitoksienne oppimistavoitteiden saavuttamiskeinoista opettajienne kanssa.

Lopuksi voin kertoa, että istuin maaliskuun alussa Sveitsissä seminaarissa, jossa mukana oli Citroën-tehtaan Euroopan myynnistä vastaava nykyinen ja aikaisempi johtaja. Kysyin saman kysymyksen heiltä, mutta käänsin sen muotoon: Miksi Peugeot ja Citroën myyvät erinomaisen hyvin Tanskassa, mutta ovat paljon pienempiä merkkejä Suomessa?

Vastaus oli hyvin kiinnostava. He otaksuivat, että asia selittyy varmaankin aika pitkälle autojen hintakilpailukyvyn kautta. Se ilmeisesti on Tanskassa parempi kuin Suomessa. Olennaisinta oli se, että myös he ihmettelivät, kuinka erilaisiin markkinaosuuksiin ranskalaismerkit voivat yltää Euroopan eri maissa.

Jorma Viitanen
Tuulilasi-lehden tutkimuspäällikkö

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.