Kysymys:

Omistan Renault Lagunan ja valmistajan mukaan siinä saa käyttää vain Renaultin omaa jäähdytinnestettä, joka on tietenkin aivan älyttömän hintaista tavalliseen verrattuna. Tingattuani merkkiliikkeessä tovin he osasivat kertoa ko. nesteen erosta tavalliseen vain sen, että se on sekoitettu tislattuun veteen. Voinko siis huoletta vaihtaa autooni tavalliset jäähdytinnesteet?

Minusta tuntuu, että tämä asia askarruttaa monia muitakin autoilijoita, koska myös Audi, Volvo ja VW ovat "keksineet" jäähdytinnesteen uudestaan. Mikä on siis näiden merkkikohtaisten nesteiden ero ns. tavallisiin hinnan lisäksi.

Tapio Ketonen:

Lähetin kyselyn asiasta Berner Oy:lle ja sain seuraavan vastauksen:

Berner Oy Automotive markkinoi kahta erilaista jäähdytysnestettä. Perinteinen BS 6580:1992 standardit täyttävä Korrek Coolant. Perinteinen neste mitä Suomessa myydään varmaankin 90% nesteistä. Standardit täyttäviä nesteitä on siis valtaosa nesteistä. Näitä voidaan keskenään sekoittaa. Pakkasenkesto on kriteeri, millä tuotteita yleisesti markkinoidaan, ja tästä nämä nesteet suoriutuvat poikkeuksetta. 50/50 seoksella saadaan -36 °C pakkasenkestävyys. Vaihtoväli suositus on 1–2 vuotta.

Nyt vihdoin aivan viimevuosina on vähitellen ruvettu ymmärtämään, että nesteiden tehtävänä on toki muitakin kuin vain antaa riittävä pakkasenkestävyys. Tärkeitä ominaisuuksia tulisi olla riittävä korroosionsuoja, vaahtoamisen esto. BS 6580:1992 nesteiden taso vaihtelee. Standardit täyttävät tuotteet eivät aina anna riittävää korroosionkestävyyttä nykyajan uuden teknologian moottoreille.

Auton tekniikan ja järjestelmien muuttuminen on aikaansaanut kehityksen, tämän tuloksena on isot kemianyhtiöt kehittäneet autonvalmistajille ns. longlife jäähdytysnesteitä (merkkikohtaiset nesteet), tästä esimerkkinä VW-konsernin autoissa vuonna 1996 käyttöönotettu punainen G-12 jäähdytysneste. Sen vaihtoväli on n. 4 vuotta.

Nämä ns. täsmänesteet on kehitetty nykyaikaisille kevytmetalleita sisältäville moottoreille. Näissä nesteissä on kiinnitetty suurta huomiota lisäaineille, näiden lisäaineiden ominaisuudet yhdessä monoetyleeniglykolin kanssa auttavat siirtämään tehokkaasti lämpöä sekä antavat hyvän ja pidemmän korroosionsuojan kevytmetalleille sekä tietenkin hyvän pakkasenkestävyyden.

Monet autonvalmistajat ovat ohjekirjoissa kieltäneet ns. sekakäytön jäähdytysnesteissä. Tämä johtuu siitä, että lisäaineet ovat erilaisia kuin perinteisissä jäähdytysnesteissä ja näin ollen sekakäyttö voi johtaa järjestelmän nopeutuvaan ruostumiseen ja longlife vaihtoväli ei pidä enää paikkaansa.

Berner Oy Automotive markkinoi molempia nesteitä, Perinteistä Korrek Coolantia sekä uudempaa Korrek Coolant G-30 joka vastaa VW-konsernin G-12 nestettä. Tämä neste on punaisen väristä ja jos sitä sekoitetaan vihreisiin tai sinisiin nesteisiin muuttuu väri ruskeaksi. Paras ohje autoilijoille on huolellinen ohjekirjaan tutustuminen ja sekakäytön välttäminen.

Berner Oy Automotive
Kim Linqvist
Pekka Sorjonen

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.