Kysymys:

Kerropa, onko mitään järkeä muutoskatsastaa uutta autoa kun vaihtaa rengaskoon suuremmaksi ja asentaa madallusjousisarjan?
Mikä hyöty tästä käytännön ongelmissa on, auttaako tämä jotain siihen ettei vakuutusyhtiöllä tai poliisilla ole nokan koputtamista jos jotain sattuu ja auto on tavallaan laiton ilman muutoskatsastusta?
Näitä hommia kun ei kukaan tunnu valvovan vaikka isot vanteet/renkaat yms. ovat nyt kovastikin muotia, mutta siitä huolimatta vain todella harva autoilija käy muutoskatsastamassa autonsa.
Tuntuu turhalta jos siitä ei ole mitään hyötyä.

Tapio Ketonen:

Eihän siitä muutoskatsastamisesta sinänsä ole mitään hyötyä, mutta kun tässä EU-hömpötyksessä Suomen lainsäätäjä haluaa seurata EU:n direktiivejä, niin moiset asiat on lakiin kirjattu. Saksassa kaikki on hyvin tarkasti säänneltyä, joten koska siellä on jo kauan sitten ollut näistä asioista hyvin tarkat säännökset, Saksan lainsäädäntö on ollut helppo kopioida EU-direktiiveihin.

Ja kyllähän tietenkin on niin, että ilman muutoskatsastusta auto on laiton, joten poliisilla on vapaa sakotusoikeus. Niinpä tuo hyöty ilmenee lähinnä silloin, jos sattuu joutumaan tarkempaan ratsiaan ja tietenkin seuraavassa vuosikatsastuksessa.

On katsastuksesta toki sekin hyöty, että tulee samalla varmistettua asennuksen sopivuus. Jos katsastaja tekee työnsä huolella, hän tutkii, muuttuvatko oleelliset mitat, esimerkiksi pyörän offset ja sopiiko rengas varmasti pyörimään.

Vakuutusyhtiöt eivät tiettävästi ole näissä asioissa nipottaneet, mutta kyllähän tilanne on niin, että jos auton määräysten vartainen rakenne eli esimerkiksi väärät pyörät ovat merkittävästi edesauttaneet vahingon syntymistä, yhtiöllä on oikeus vähentää vahingosta maksettavaa korvausta tai jopa evätä se kokonaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.