Kysymys:

Kerropa, kun minua on askarruttanut näiden uusien modernien dieselmoottorien kestävyys kun niistä on puristettu niin huimia tehoja.
Eli voidaanko enää nykypäivän dieselmoottoria pitää kestävämpänä suhteessa vastaavaan bensamoottoriin niin kuin ennen vanhaan?
Entä mitenköhän mahtaa sitten olla kun nämä uudet modernit dieselit sanovat työsopimuksensa irti? Luulisi olevan melkoinen lasku tulos-
sa. Aika turhauttavaa jos on ostanut esim. kalliin mersun, joka muuten olisi täysin moitteettomassa kunnossa, ja autolainakin jo "mel-
kein" maksettu, heh. Voisi luulla että tulevaisuudessa käytettyjen ja paljon ajettujen uudenajan Tdi autojen jälleenmyyntiarvo romahtaa suh-
teessa vastaaviin bensamalleihin. Nykytilanteessahan esim. paljonkin ajetun diesel mersun hinta vastaavaan bensamalliin verrattuna on huomattavasti korkeampi.
Kerropa vielä coupe mersun (300 CE-24v ja 320 CE) moottoreista joille kummallekin ilmoitetaan tehoksi 162kW. Eli onko tuo 320 CE-mallin moottori
3.2 litrainen 24 venttiilinen, 3.0 litrainen 24 venttiilinen vai kenties 3.2 litrainen 12 venttiilinen? Entä onko kyseisiä malleja saanut manuaalivaihtesina?

Tapio Ketonen:

Dieselien tehot ovat nousseet suorastaan hyppäyksellä uusille lukemille. Silti uusien dieselien kestävyys ei ole heikentynyt, ei toisaalta ilmeisesti parantunutkaan. Sen sijaan bensiinimoottorien kestävyys on oleellisesti parantunut.

Sikäli uudet dieselit ovat hankalampia, että ne vaativat huolellisempaa huoltoa kuin vanhan ajan nokivasarat. Kun koko toiminta perustuu erittäin hyvin sumuttaviin suuttimiin, niiden kunnosta pitää huolehtia tarkasti. Suuttimien huoltaminen pitääkin teettää jonkin verran useammin kuin vanhoilla dieseleillä.

Käytetyn dieselin hintaa ei suinkaan nosta sen kestävyys vaan polttonestekulujen oletettu pienuus. Koska käytettyjen dieselien tarjonta on ollut vähäistä kysyntään nähden, markkinatalouden lakien mukaisesti hinnat ovat nousseet. Bensa-Mersuja on pidetty suuriruokaisina, siksi niillä on ollut vähemmän kysyntää.

Molemmissa jo ammoin edesmenneissä Mersun malleissa käytettiin samaa moottoria, jonka tyyppimerkintä oli M 104.981. Se oli suora kuutonen, jonka iskutilavuus oli joko 2960 tai 3199 cm3. Isompitilavuuksisessa oli enemmän vääntöä. Molemmat olivat neliventtiilikoneita, eli venttiileitä oli kaikkiaan 24.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.