Kysymys:

Kerropa, onko suosituimmissa nykyaikaisissa dieselmoottoreissa jakohihna vai -ketju ja mitkä ovat hihnan ja kiristimen vaihtovälit eri merkeillä? Käsittääkseni esim. Volkkarin dieseleissä on kallis hihna, joka täytyy vaihdattaa suhteellisen usein. Sen sijaan esim. Toyotoissa lienee ketju, joka on käytännössä täysin huoltovapaa. Onko näin ja miten muilla merkeillä? Esim. Audi, BMW, Citroen, Ford, Mersu, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Skoda ja Volvo?

Tapio Ketonen:

Skodassa ja muissa samoja moottoreita käyttävissä eli Audissa, Seatissa ja Volkswagenissa on dieselmalleissa hammashihna, samoin Fordeissa. Myös Citroënissa ja Peugeotissa sekä Renaultissa ja Volvossa on hammashihna. Toyotalla on eri moottoreissa käytetty eri ratkaisuja, Verson 1,4-litraisessa käytetään ketjua, Corollan ja Avensiksen dieselissä on jakopäässä hammashihna. Bemarin, Mersun ja Nissanin nokka-akseleita pyörittää ketju. Opel käyttää Corsan ja Astran 1,7-litraisissa dieselkoneissa hammashihnaa, 2- ja 2,2-litraisissa dieseleissä ketjua.

Huoltovälit ovat merkkikohtaisia asioita, ne vaihtelevat hammashihnoilla 40-100 000 km välillä. Ketju on huolettomampi, jotkut suosittavat vaihtoa 100000 kilometrin välein, jotkut vieläkin harvemmin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.