Kysymys:

Mahtaakohan uudempien autojen virityksessä tulla
ongelmia? Lähinnä tarkoitin tilannett jos vaihtaa vakio nokka-akselit ns. katu-nokkiin?
Kuinka käy pakokaasuarvojen, osaako ohjausboxi hanskata mahdolliset syttyennakon muutokset, seos-suhteet jne.

Tapio Ketonen:

Ihsan varmasti tulee. Periaatteessa nykyautoja ei saisi virittää lainkaan muuten kuin sellaisilla osilla, joilla on virallinen hyväksyntä. Niistä asioista taas eivät koko Euroopassa taida pitää minkäänlaista kirjaa muut kuin saksalaiset, joten käytäntö ja määräysten vaatimukset lyövät toisiaan kovaa korville.

Jos moottoriin tehdään muutoksia, jotka saattaisivat vaikuttaa tehoon, kulutukseen tai päästöarvoihin, periaatteessa auto ei enää ole sellainen, jolle on myönnetty tyyppihyväksyntä. Niinpä sitä ei saisi käyttää liikenteessä. Tällaisten muutosten selville saaminen on kuitenkin käytännössä hankalaa, useimmiten mahdotonta, joten asiaa ei valvota. Ainoastaan mikäli muutokset ovat niin suuria, että ne tulevat ilmi käytönaikaisessa valvonnassa eli katsastuksessa, niihin puututaan.

Useimmat ns. viralliset virityskeinot käyttävät hyväksen virallisten mittauksien porsaanreikiä. Päästömittaukset tehdään hyvin kevyellä kuormituksella ja matalilla kierroksilla ajaen. Silloin kun moottorista revitään kaikki irti, kukaan ei mittaa päästöjä. Niinpä silloin ei ole väliä lambda-arvoista sun muista rajoittavista asioista.

Kovin pitkä ajaminen ylirikkaalla seoksella saattaa tietenkin johtaa katalysaattorin ylikuumenemiseen, mutta yleensähän suurta tehoa tarvitaan vain hetkellisesti, joten katille jää taas aikaa jäähtymiseen.

Lambdasäätö yleensä pystyy säätämään seoksen riittävän hyvin, joten katsastuksessa tuskin tulee ongelmia tehdastekoisten viritysosien kanssa. Tietenkin on viisainta vaatia jo ostettaessa myyjältä kopio virityssarjalle ko. automallia varten myönnetystä saksalaisesta TÜV-hyväksynnästä. Silloin kaikki on laillista ja myös siinä mielessä turvallista, ettei viritys vaurioita moottoria tai katalysatoria.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.