Kysymys:

Mistä johtuu ainaiset öljyvuodot opeleissa. Itselläni on -98 astra ja vaikka tiivisteitä vaihtelee, niin pohja on aina märkä?!
On siinä paljon muutakin vikaa, kuten käyntihäiriöitä, sähkövikoja ja suoraan sanottuna mitä milloinkin. Mutta nyt haluaisin vastauksen märkään autotallin lattiaan, eli siihen vuodon syyhyn.
Toinen auto on 82-vuosimallin Corolla DX, jolla on ajettu jo yli 550 000km eikä öljyä valu tipan tippaa!?...eikä ole konetta tarvinnu avata ikinä, eikä muuhun tekniikkaan tarvinnu puuttua myöskään. Onko autot menneet luotettavuudessa takapakkia, vai onko vika uudemman auton osalta mekissä. PS:saa vastata rehellisesti varsinkin viimeiseen kysymykseen.

Tapio Ketonen:

Öljyvuodot ovat joskus vähän ihmeellisiä. Meillä oli kotona lähes parikymmentä vuotta 81-mallinen Corolal DX, ja kyllä sen jakopää hieman tihkui, lattialle tuli hieman, ei paljon moottoriöljyä. Olen toisaalta nähnyt kuivia Opeleitakin.

Öljyvuodot juontavat usein juurensa tehtaalta. Jos jokin liitos on kiristetty huonosti ja alkanut vuotaa, sitä ei juuri saa tiiviiksi, ellei liitosta avaa, puhdista ja varusta uudella tiivisteellä.

Autojen perusluotettavuus on kyllä parantunut, mutta koska tekniikka on samalla monimutkaistunut, vikamahdollisuuksia on tullut paljon lisää. Pahinta uusissa autoissa on se, että kotikonstein niille ei tahdo pystyä tekemään yhtään mitään. Sinne jää merkkikorjaamon asentajakin tien varteen ihmettelemään, jos musta laatikko sanoo poks.

Näiden uusien mallien viat tuppaavat kaiken lisäksi olemaan niin hankalasti ja kallisti korjattavia, että on perusteltua syytä veikata, ettei nykyautoilla päästä yhtä mittaviin ajosuorituksiin kuin tuolla mainitsemallasi DX-Corollalla. Sähköviat, ennen kaikkea ongelmat liittimissä, tulevat todennäköisesti lopettamaan autojen taloudellisen käyttöiän, vaikka kori, moottori ja voimansiirto olisivatkin vielä muuten iskussaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.