Kysymys:

Kerropa,Ketonen, mitkä ovat näkymät bensiinikäyttöisten suorasuihkutusmoottoreiden kohdalla? Kenellä on moottori markkinolla Mitsubishin ja Toyotan lisäksi? Jäävätkö ne tekniikan kuriositeeteiksi, jotka häipyvät markkinoilta vähin äänin seuraavien mallimuutosten yhteydessä vai ovatko ne tulevaisuuden tekniikkaa? Minua kiinnostaa erityisesti Toyotan D4. Avensiksen lisäksi se ei ole tullut muihin malleihin, vaan niissä on sen sijaan uusia VVT-i -moottoreita (Avensis Verso ja Corolla) eikä siitä ole tullut muita kokoja, esim 1,8 l konetta, vaikka D4D-koneita on tullut jopa 1,4 l:n kokoon. Jos valitsen D4:n Avensiksen moottoriksi, onko minulla muutaman vuoden päästä käsissäni vaihtoauto, jossa on epäkurantti moottori?

Tapio Ketonen:

Suorasuihkutus tekee vahvasti tuloaan, suoraan suihkiva moottori on tällä hetkellä ainakin Alfa Romeo 156:ssa, Citroën C5:ssä, Peugeotissa ja Volkswagen Lupossa, Polossa ja Golfissa. Myös Volvo S ja V40 ovat olleet myynnissä Mitsun GDI-moottorilla varustettuna. Mercedes-Benz ja Renault ovat myös esitellet omansa, ja Mersu alkaa olla jo tuotannossakin. Muiden japanilaisten moottorivalikoimista kotimaan markkinoilla ei ole tietoa, mutta Eurooppaan hyväksyttyjä malleja ei liene muilla kuin Mitsulla ja Toyotalla. Eurooppalaisen bensiinin huono laatu jarruttaa suorasuihkutuksen ja sen yhteydessä käytettävän typen oksideja laihasta seoksesta varastoimalla poistavan katalysaattorin käyttöä.

Tällä hetkellä Toyota Avensis D4 on ainoa Suomessa myynnissä oleva suorasuihku, koska Mitsu Carisma jäi pois myynnistä. Lähinnä se jäi markkinoilta liian korkeaksi nousseen hintansa takia, teknisistä ongelmista ei ole tullut tietoja.

Kaiken kaikkiaan suorasuihkutus on kuitenkin vielä jonkin verran kokeiluvaiheessa. Tuo mainittu polttonesteen laatu eli liian suuri rikkipitoisuus haittaa, koska kaikka suorasuihkun etuja ei päästä vielä käyttämään hyödyksi. Niinpä valmistajat eivät pidä tekniikan tuomisessa kovin suurta kiirettä, kunhan osoittavat olevansa mukana.

Tällä hetkellä diesel on paljon merkittävämpi uutuus kuin bensiinin suorasuihkutus. Keski-Euroopan isoilla markkinoilla dieselien markkinaosuus on erittäin korkea, jopa yli puolet. Siksi dieselkoneita tarjotaan pikkuautoihinkin. Meillä hintaero tekee ne vähemmän kiinnostaviksi.

Dieselit menevät muualla hyvin kaupaksi, joten niitä ei haluta bensamallien tapaan dumpata Suomeen halvalla. Esimerkiksi Toyota Yaris on dieselinä 3330 euroa eli markoissa 19800 kalliimpi kuin 1,3-litrainen bensamalli. Noin 21 prosentin hintaerolle ei ole teknistä perustetta, mutta jos autot kerran menevät riittävästi kaupaksi muualla parempaan hintaa, miksi niitä kannattaisi myydä tänne halvemmalla?

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.