Kysymys:

Kerropa,tästä Saabin 900S vuodelta -97 (84000km) käyttöhihnan ja laakerin vaihdosta, huolto-ohjekirjan mukaan vaihto on tarvittaessa ja olen kuullut joidenkin sanovan että se kuuluu vaihtaa 90tkm tai 110tkm kohdalla ja kuulemma myös kiristäjän laakeri samalla, kuvittelin että se laakeri olisi ollut ainakin pitkäikäisempi vai onko tämä nyt vaan varotoimenpide?

Tapio Ketonen:

Saabin ns. käyttöhihna eli moniurahihna pyörittää laturia, vesipumppua, ohjaustehostinta ja mahdollista ilmastointia. Sen vaihdolle ei ole mitään tarkkaa kilometrilukemaa, hihnan kunto on hyvä tarkastaa silloin tällöin tai viimeistään huolloissa.

Jos hihna katkeaa, siitä ei seuraa mitään kovin kallista ja dramaattista, mutta matkanteko kyllä katkeaa. Hihnan kuntoa on kuitenkin helppo seurata. Moniurahihnan kiristinpyörän laakeroinnin kunto voidaan riittävällä tarkkuudella tutkia hihnaa vaihdettaessa. Ammattimies tuntee ja kuulee, onko laakeri kunnossa. Vaihtaminen "varmuuden vuoksi" on tietenkin toimenpide, jonka korjaamo tekee mieluusti, mutta se ei ole välttämätöntä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.