Kysymys:

Kerropa, miten tulisi toimia moottorin pesussa. Olen lukenut että moottoria ei saisi pestä kovin tiuhaan liuottimilla, jotta moottorissa oleva suojavaha ei poistuisi. Autoni on 6v. vanha ja tuskimpa siinä enää mitään suojavahaa on jäljellä. Olen ajatellut pitää moottorin puhtaana, pestä sen kerran vuodessa puhtaaksi, mitä mieltä olet onko väli liian pitkä vai lyhyt. Kuinka puhtaaksi alusta pitää saada, jotta sinne voi ruiskuttaa alustamassaa, riittääkö painepesurilla pesu pesuaineen kanssa?

Tapio Ketonen:

Pesu pitäisi tehdä mahdollisimman miedoilla aineilla, jotteivät metallipinnat turhaan syöpyisi. On myös hyvä muistaa, että lämpimän veden käyttö parantaa pesutulosta huimasti. Tavallisessa painepesurissa saa yleensä käyttää enintään 60-asteista vettä, mutta jo se irrottaa likaa oikein hyvin.

Kun moottori on puhdas ja kuivunut, pinnoille voisi suihkuttaa ohuesti vahamaista suoja-ainetta. Se estää tai ainakin hidastaa metallipintojen syöpymistä. Ainetta ei kuitenkaan pidä ruiskuttaa sytytyslaitteisiin. Pesu kerran vuodessa yleensä riittää.

Alustan on hyvä olla puhdas paitsi kurasta myös irroneesta alustamassasta. Lisäksi sen pitää olla ennen kaikkea kuiva. Painepesu tekee yleensä riittävän puhdasta jälkeä, mutta irtotavaran voisi poistaa vaikkapa teräsharjalla. Paksu alustamassa pysyy yleensä hyvin kiinni. Yleensä suojamassaa kannattaa ruiskuttaa vain kohtiin, joista se on kulunut pois. Kerroksen paksuntaminen ei tuo mitään lisähyötyä.

Mutta mutta... jos ryhdyt suojaamaan alustaa, niin älä missään nimessä unohda koteloiden suojaamista! Koteloihin olisi hyvä sumuttaa hieman nimenomaan koteloihin tarkoitettua ohutta suoja-ainetta. Aineen suuri määrä ei korvaa työn huolellisuutta ja laatua, joten oikean tyyppinen koteloruisku on välttämätön. Uuden suoja-aineen ruiskuttaminen tehostaa myös koteloissa olevan vanhan aineen toimintaa pehmentämällä ja kuromalla kuivuneisiin kerroksiin synytneitä halkeamia umpeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.