Kysymys:

Autoni on Opel Astra 1,7 DTL vm.1996. Autoon ilmestyi vaihteiston toimintahäiriö, kun sillä oli ajettu n. 70000 km. Auto oli silloin vajaa 2 v. vanha. Kun vaihteita vaihdetaan ylöspäin, niin vaihteisto toimii normaalisti, mutta neloselta kolmoselle vaihdettaessa vaihde ei kytkeydy. Nyt autolla on ajettu 210000 km ja vaihde on alkanut kytkeytyä sopivalla välikaasulla. Ja käyttämällä keppiä kakkosella päin vaihde kytkeytyy ja on kytkeytynyt aina normaalisti. Pakkasella meinaa myös nelonen takerrella.

Vian ilmaannuttua olin yhteydessä korjaamoon ja maahantuojaan. Vastaan olisi tultu ainoastaan varaosissa, mutta työ olisi jäänyt omalle kontolle. Hinta-arvio oli n. 5000 mk. Koska vian kanssa tulee toimeen, en ole sitä korjauttanut. Mutta mistä vika voi johtua?

Olen keskustellut monen asentajan kanssa, ja kaikki sanovat, ettei sellaista vikaa voi olla olemassakaan. Moni on myös käynyt ajamassa, kun epäilevät käyttäjässä olevaa vikaa.

Kertaan vielä. Kun vaihde kytkeytyy, niin se kytkeytyy aivan normaalisti. Siis mitään rusahdusta ei kuulu, eikä ole kuulunut koskaan. Olemme porukassa miettineet, että olisiko kyseessä sykrorenkaiden takeltelusta akselillaan. Mutta miksi vaihde kytkeytyy vaihdettaessa ylöspäin???
Muuten auto ihan ok.

Tapio Ketonen:

Funtsailin tuota, ja ihmeelliseltä tuntuu. Yksi homma voisi olla ongelma vaihdelukoissa. Siirtäjäthän lukittuvat siten, että ne liikkuvat vain yksi kerrallaan. Muuten voisi mennä kaksi vaihdetta yhtaikaa päälle, ja siitähän se vasta soppa syntyisi.

Kolmonen ja nelonen kytkeytyvät samalla kytkentärenkaalla, ja siirtäjäkin on sama. Josko siellä pääsisi neloselta kolmoselle tuupattaessa jonkun toisen vaihteen siirtäjä (eli ilmeisesti ykkösen ja kakkosen) liikkumaan sen verran, että siirtotankojen välinen lukituspala tulee estämään liikettä. Tuohon viittaisi sekin, että pakkasella myös nelonen tuottaa ongelmia. Lukituspalat pitävät huolta, että siirtotangot pääsevät liikkumaan vain yksi kerrallaan. Kun keppiä heilautetaan kakkosen suuntaan, siirtäjä palautuu keskiasentoonsa, jolloin lukkotappi osuu jälleen siirtotangossa olevan kolon kohdalle.

Ykkösen ja kakkosen vaihdelukon jousi saattaa olla löystynyt tai jopa poikki. Normaalisti vaihdelukko pitää siirtotangot paikoillaan siten, että ne liikkuvat vasta jonkinlaisella voiman käytöllä. Vaihdelukko on jousikuormitteinen kuula, jolle on siirtäjän tangossa kolme koloa. Homma ei selviä vaihteistoa purkamatta, hyvä jos edes silloin. Mutta jos sen kanssa tulee toimeen, niin pieni vaivahan tuo sivuheilautus on, joten avaaminen ei välttämättä kannata.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.