Kysymys:

Tässä pari viikkoa sitten kyselin Citroen Xantian airbg merkkivalon palamisen syistä. Ongelmaan löytyi ratkaisu, kuskin penkin alta. Siellä oleva turvavöiden esikiristimen (pre.tension)johtoliitin oli löysällä. Liittimen kiristäminen poisti ongelman. Liittimiä ei kuitenkaan saa mennä penkomaan virrat päällä vaan viisainta on irroittaa akun maakaapeli ja odottaa 10 min. jotta airbag tai esikiristin ei laukea.Samoin johtoja ei saa mennä mittaamaan millään tavallisilla yleimittarilla. Sekin saattaa "possauttaa". Vinkiksi vain muille, jos jollain sattuu olemaan samoja ongelmia.

Tapio Ketonen:

Tuo on harvinaisen hyvä ja asiallinen vinkki. Turvavarusteiden käsittelystä emme todellakaan ole kirjoittaneet yhtään mitään, vaikka syytä olisi.

Tuo kymmenen minuutin varoaika on tosiaankin ehdottomasti tarpeen, jotta virtapiireissä mahdollisesti oleviin kondensaattoreihin varautunut jännite varmasti ehtisi purkautumaan itsekseen.

Myös varoitus yleismittarista on paikallaan. Periaatteessa turvatyynyn sytytin on kuin räjäytystöissä käytettävä sähkönalli, ei sitäkään sovi mennä mittailemaan millä tahansa mittarilla koetuslampusta nyt puhumattakaan. Yllättäen räjähtävä turvatyyny saattaa aiheuttaa pahankin vamman, jos se pääsee iskemään pahasta suunnasta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.