Kysymys:

Kerropa,miksi sytytysjärjestelmän jännitteentarve kasvaa a:puristuspaineen noustessa? b:seoksen laihtuessa?
ja miksi korjausohjeissa usein kielletään "venyttämästä" kipinää testaustilanteessa yli kuuden mm. vaikka käytännön ajotilanteissakin jännite saattaa vastata yli 10mm. kipinää

Tapio Ketonen:

Ilmahan on kohtuullisen hyvä eriste, ja jos sen tiheys kasvaa, sähkön kulku vaikeutuu. Laihempi seos taas sisältää enemmän ja puhtaampaa ilmaa, joten käy samoin.

Jos ilmarakoa nostetaan liiaksi, jännite nousee korkeaksi. Silloin voikin käydä niin, että korkeajännite purkautuu väärästä paikasta. Siitä taas seuraa yleensä vaurioita, tapahtui purkaus sitten virranjakajan kannessa, sytytyspuolan kannessa, pyörijässä tai missä tahansa. Kyseessä on täysin turha riskinotto, joten se on viisaampaa jättää tekemättä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.