Kysymys:

Tätä ei nyt tarvii panna eteen päin mutta tosta volvo jutusta vielä, ne oli alapallonivelet jotka ei tahtonut kestää sitä aiottua 100tkm. Lisää tietoa aamulehdestä http://www.aamulehti.fi/autot/20000826_auVolvoja.shtml

Olis muuten mielenkiintosta jos joku(Tuulilasi) viittisi kerätä suomessa myytävien autojen takaisinkutsuja yhteen paikkaan ettei niitä tarvitse hakea ympäriinsä joka paikasta. Siitä voisi olla apua joillekin auton ostajille, se kuitenkin kertoo jotain auton laadusta, tosin nuo takaisinkutsut ovat vain jäävuorenhuippuja mutta kuitenkin.

Tapio Ketonen:

Ehkä ei tarvii, mutta laitetaan kuitenkin. Tuosta Volvon ongelmasta kirjoiteltiin aika laajasti, ja S80-malleissa etupää on ollut yleinen ongelmapesä juuri niveltensä osalta. Taksimiehet ovat kertoneet, että juuri sen takia Volvoon kannattaaa ottaa huoltosopimus, koska muuten kolmen vuoden aikana joutuu omaan laskuun teettämään useamman tuhannen markan arvoisen etupääremontin ehkä pariinkin otteeseen.

Ajatus takaisinkutsujen rekisteröinneistä olisi erinomainen, ja pitäisimme kovin mielellämme tätä rekisteriä, mutta useimmiten maahantuojat yrittävät pitää nämä asiat tarkkaan salassa. Tietoja siis tulee esiin ainoastaan satunnaisesti.

USA:ssa asia on hoidettu mallikelpoisesti. Kansallinen liikenneministeriön (DoT, Department of Transport) alainen liikenneturvallisuusvirasto (NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration) pitää yllä rekisteriä, johon valmistajien ja maahantuojien on ilmoitettava kaikki vähäisimmätkin turvallisuuteen vaikuttavat takaisinkutsut. Niihin pääsee tutustumaan osoitteessa www.nhtsa.dot.gov/cars/problems/ - laitoin tuon linkin sivulle, josta on linkkejä muihinkin ongelmiin kuin vain takaisinkutsuihin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.