Kysymys:

Minäpä tiedän/luulen tietäväni mistä se johtuu tuo diodien paukkuminen. Todennäköisin syy onkin se kun vanhat riisipussit joutuvat antaa virtaa aina eurokukkaroille. Eikös se volvokin mokannut kun meni paljastamaan että volvot on mitoitettu vain 100 tkm ajon mukaan kun se ilmoitti ettei pyöränlaakerit kestä aiottua 100 tkm eli kun ne vaihtavat ne laakerit uusiin kestääkö ne sitten sen 100 tkm? Eikös saksassa autot poistu liikenteestä vielä nopeammin etelä-afrikkaan ja muihin maihin?

Tapio Ketonen:

Vähän luulen, että tuskin laakereita sentään mitoitetaan kestämään vain 100.000 km, kyllä sitä varmuusvaraa pitää olla enemmän, etteivät autot tulisi takuuaikana remontteihin. Mutta virheitä sattuu.

Virran antamisessa diodit voivat todellakin paukkua, etenkin jos homma hoidetaan vähän tyhmästi eli ryhdytään heti kaapelien kytkemisen jälkeen startaamaan sitä hyytynyttä käyntiin. Pitäisi antaa ensiksi autettavan akun ottaa vaikka minuutin-pari virtaa, jottei samaan aikaan sitä virtaa menisi kaapelien täydeltä sekä stratille että akulle. Mutta kyllä se perussyy kuitenkin taitaa olla se niukka mitoitus.

Saksasta vain pieni osa autoista poistuu Afrikkaan, koska riittävän vanhoja autoja ei enää tahdo löytyä. Esimerkiksi täällä Herttoniemessä tuossa kilometrin päässä olevalta linttatarhalta lähtee vissiin joka viikko rekkakuorma vanhoja Toyotia, Nissaneita ja Mazdoja, jotka ilmeisesti päätyvät Afrikkaan, eivät Etelä-Afrikkaan vaan jonnekin Keski-Afrikkaan. Sinne ostetaan mieluummin vanhanaikaisia autoja, joissa ei ole liikaa elektroniikkaa.

Japanissa kuitenkin romutetaan autot reilusti alle kymmenvuotiaina, koska autoteollisuus on saanut kieroiltua katsastusmääräykset sellaisiksi, että vanhaan autoon pitää vaihtaa tolkuttomasti osia tietyn vuosimäärän perusteella, kunnosta ei ole väliä. Halpojen autojen ja kalliiden työkustanusten maassa moinen ei kannata.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.