Kysymys:

Kerropa,miksi juuri japanilaisautot kärsivät eniten laturin tasasuuntaajavioista? voiko asiaan vaikuttaa mikään muu, kuin heikko laatu? eikös vaihtovirtalaturi säädä staattorikäämin lämpenemisen avulla maksimivirtansa? eli insinööri on suunnitellut sen siten , ettei sitä voi rikkoa ylikuormittamalla

Tapio Ketonen:

No enpä tiedä kärsivätkö ne japanilaiset poikkeuksellisen paljon niistä tasasuuntaajavioista. Kyllä niitä tasureita paukkuu muistakin. Mutta tietysti kustannustietoiset japanilaisekonomit ovat laskeneet, että muutama jeni säästyy, jos mitoitus vedetään aivan rajoille. Lisäksi pitää muistaa, että Japanissa autot romutetaan varsin nuorina, reilusti alle kymmenvuotiaina. Ei niiden siis tarvitse niin kovin pitkään kestääkään. Ja kyllähän meillä kylmäkäynnistysten jälkeen auton laturikin on aika kovilla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.