Kysymys:

Kerropa, mikä on kääntölaakeri. Käytin Nissan Primera v.-97:aa huollossa, ja kääntölaakerissa oli välystä ja kannattaisi vaihtaa. Primerassa kuitenkin kuulemma pitää vaihtaa isompi kokonaisuus, jossa laakeri on kiinni. Voiko olla näin? Eikö muka pelkkää laakeria voi vaihtaa? Yritetäänkö huollossa siis vain tehdä ylimääräistä kauppaa? Mitä luulet?

terv. "Kohta rahaton"

P.S. Saanko vastauksen sähköpostiin.

Tapio Ketonen:

En ole aivan varma asiasta, mutta mitä ilmeisimmin kyseessä on Primeran etuakselistossa pyörän ylätuenta, jossa on omituinen ja teknisesti heikko laakerointi. Tämä "Multi-Link" osoittautui jo miltei uutena niin heikoksi, että ensimmäisiä Primeroita ei tahtonut saada katsastuksesta läpi. Lopulta maahantuoja hankki valmistajalta todistuksen, jonka mukaan tuennassa saa olla väljää niin että heikkopäistä hirvittää.

On hyvin yleistä, että tällaiset osat myydään suurempina paketteina. Se on tarpeen joko valmistusteknisistä tai sitten vain pelkistä kaupallisista syistä. Koska osat yleensä vaihdetaan merkkikorjaamolla, laakerointien purkaminen tulee helposti kalliimmaksi kuin suuremman kokonaisuuden vaihtaminen. Tästä syystä ei varaosiinkaan kannata ottaa pieniä paloja.

Sähköpostiin en valitettavasti suoraan sanoen viitsi ruveta näitä vastauksia laittamaan. Se lisäisi työmäärää suorastaan kohtuuttomasti, nytkin hommaa tuntuu riittävän ihan näin iltapuhteille saakka.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.