Kysymys:

Vielä vähän Vectran tyyppivioista. Ohjaustehostimia on tosiaankin kahta erilaista; japanilainen ja saksalainen (ZF). Japanilaiseen ei tiivisteitä voi vaihtaa, mutta sen kanssa on kuulemma ollutkin vähemmän ongelmia. ZF:n valmistamaan tehostimeenkaan ei tiivisteitä enää kuulemma saa. Syy: ZF:n mukaan tiivisteiden asennus on vaativa ammattimiehellekin. Mulla kävi säkä silloin, kun tehostin hajosi: tunsin ammattitaitoisen Opel-asentajan, joka sai hankittua myös tiivisteet. Ei ole ongelmia sen koommin ollut.
Vaihdelaatikko pitää tosiaankin pientä "hurinaa" ja varsinkin ykkösellä, ja asiantuntijan mukaan se kuuluu laakereista. Mikä voisi olla se syy, joka laakerit rikkoo?

Tapio Ketonen:

Juuri tuollaista olen minäkin kuullut noista tehostimista. Laakerin vaurioituminen johtuu yleensä joko huonoista öljyistä, laakerin alimitoituksesta tai sitten molemmista. Aikakin tekee tässä tehtävänsä. Mitä reilummin laakeri on mitoitettu, sitä pitempään se kestää.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.