Kysymys:

Opel Vectran tyyppivioista (A-malli). Omistan itse 1.6S:n vm.90, jolla on ajettu vasta 130 tkm. Reilussa 100 tonnissa hajosi ohjaustehostin ja nyt on vaihdelaatikosta menossa laakerit! Autolla oli ajettu 70 tkm, kun ostin sen reilu 3 vuotta sitten ja noin 80 tkm:n kohdalla vaihdatin laatikkoon öljyt (synteettiset). Molemmat etujouset ovat myös menneet poikki yms. pientä.

Tapio Ketonen:

Nuo lienevät aika lailla tyypillisiä vikoja Vectralle. Ohjaustehostin lienee tuossa vanhassa mallissa vielä sellainen, että sen voi joissakin tapauksissa avata ja korjata uusimalla tiivisteet, mutta uudemmissa ja ilmeisesti joissakin vanhoissakin se on sellainen pirunyrkki, että edes tiivisteitä ei voi uusia, pitää vaihtaa koko hammastanko.

Jos vaihteistosta ovat laakerit menossa (äänestäkö päättelet?), niin tee se remontti heti. Jos hyvä tuuri käy, homma tulee kuntoon laakerien vaihdolla. Jos ne pääsevät kulumaan väljiksi, myös hammaspyörät vaurioituvat, ja silloin ei ole muuta keino kuin käydä purkamolla hakemassa uusi vaihteisto.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.