Kysymys:

Nokian talvirenkaat 2 viime talvena renkaat kului aivan silmissä meni puolitoista kierrosta, ennen on juuri pärjännyt koko talven sarjalla. Kysyin asiaa Nokialta, vastaus oli sitä tavallista liirum laarumia niinkuin ois lapselle vastannut. En siis enää kirjoittele sinne. Uusi ongelma tänä talvena on nastojen katkeaminen ja irtoaminen. Pintaa on jäljellä 6-7 mm, mutta 80% nastoista on irti. Usea ammattiveli on kärsinyt samasta ongelmasta. Johtuuko se näistä teidän testeistä että pidon pitää olla testissä huipussaan ja sitten kokonaispito siis koko renkaan historia kärsii? Kyllä sitä haikailee Nokian Kympin perään. olen ajanut noin 20 vuotta nokian renkailla taksia, siis miljoonia kilometrejä, nyt on tarun loppu. Mikähän on uusi rengastoimittaja, menee varmaan tonne good.. Siis onko tullut muualta palautetta ja kysymyksiä nastojen katkeilemisesta ja irtoilusta nokia 2:sista?

Tapio Ketonen:

Emme ole itse havainneet tällaista, mutta joitakin vihjailuja olen kyllä kuullut siis tyyliin että joku kertoi jonkun kertoneen... Kestotestiautoissa nastat ovat pysyneet aivan normalisti, eikä niissä ole näkynyt katkenneitakaan.

Laitoin kysymyksen Nokian Renkaat Oyj:n edustajien vastattavaksi, ja sieltä tuli seuraava vastaus:

Kysyjän kertomasta asiasta ei ole tullut palautetta normaalia enempää. Tutkisimme mielellämme ko. tuotteet, koska tutkimatta tuotetta on mahdoton kommentoida mistä ongelma johtuu. Sitä en pysty kommentoimaan onko henkilö, jonka kanssa kysyjä on keskustellut puhunut ns." liirum laarumia". Toivon ja uskon vakaasti, että henkilökuntamme on keskustellut kanssanne asiallisesti.

Yleisesti ei nastojen pysyminen / irtoilu ole ongelma. Totta on että aikaisin syksyllä paljaalle asfaltille ja myöhään keväällä ns.kevätkarkeille teille asennetuissa renkaissa taksikäytössä, varsinkin vetorenkaissa, on nastojen kuluma huomattavasti suurempaa kuin vapaastipyörivissä. Viestistä ei ilmene, mikä auto ja mikä koko on kyseessä. Yleensä suurin kuluma on ollut
raskaskeulaisten etuvetotaksien eturenkaissa. Yleisesti suosittelemme renkaiden kierrätystä auton alla noin 8000 km:n välein, jotta kuormitus tasaantuisi.

Nykyiset lakisääteiset nastat ovat massaltaan huomattavasti kevyemmät kuin ennen käytetyt teräsnastat ja täten kestävyys ei ole vanhojen teräsnastojen luokkaa. Nokian Renkailla testataan jatkuvasti omia ja kilpailijoiden tuotteita noin 80 taksin alla. Testitulosten perusteella Nokian Hakkapeliitta 2 on ominaisuuksissaan ja ajotuloksessaan erittäin kilpailukykyinen pääkilpailijoiden kanssa.

Kieltämättä rengastestit vaikuttavat siihen, millaisia renkaista tehdään. Testien pahin ongelma on se, että ominaisuuksia testataan vain uusista, vain sisäänajetuista renkaista. Tuo kestävyyspuoli jää testeissä valitettavasti täysin retuperälle. Vertailevan testin tekeminen renkaan kulumisesta, kestävyydestä ja ominaisuuksista kuluneena on niin työlästä, että siihen eivät resurssit tahdo riittää. Kun vielä moiseen kuluu paljon aikaa, tulokset saadaan vasta parin talven käytön jälkeen, tähän ei tahdo into riittää. Sitä vähentää yleensä vielä sekin, että tuon parin vuoden jälkeen osa renkaista olisi jo jäänyt vanhoiksi malleiksi.

Jos arvoisilla lukijoilla olisi kommentteja Hakkapeliitta kakkosten kestävyydestä, ottaisimme niitä kovin mieluusti vastaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.